popular-products-css

Prisjämförelsesajter i Google Popular Products

Google fortsätter utrullningen av Google Popular Products i Sverige och resten av EU. Med utgångspunkt i DMA och andra legala aspekter i EU har Google öppnat upp produktsökfunktionen Popular Products även för andra prisjämförelsesajter. Det liknar till stor del det upplägg som Google valde kring Google Shopping Ads för 6 år sedan när de lät externa CSS-partners synas med produkter i Google Shopping Ads.

Varför är det intressant med prisjämförelsesajter i Google Popular Products?

Det är intressant eftersom det innebär att produktlistningarna både kommer innehålla handlare och prisjämförelsesajter som kommer kunna få trafik från Google Popular Products. Med en smart strategi kan e-handlare därmed synas strategiskt för viktiga produkter både med en egen e-handel och via den eller de jämförelsesajter som är CSS-partners som stödjer denna funktionalitet.

Popular products Pricerelevance

Hur fungerar trafikflödet för jämförelsetrafik från Google Popular Products?

Trafiken där prisjämförelsesajten är trafikkällan kommer innebära att trafiken går till prisjämförelsesajten där kunden kan välja mellan minst 2 handlare som säljer produkten. Därifrån klickar användaren på handlaren och trafiken kommer därför presenteras som trafik från jämförelsesajten i t.ex. GA4.

AdRelevance som CSS-partner

Vi är Google CSS-partner med Pricerelevance.se sedan en längre tid och försöker alltid vara i framkant gällande nya funktioner i sökresultaten som kan påverka e-handlares synlighet positivt. Vi ser detta som en intressant möjlighet att öka synligheten ännu mer på viktiga produkter i den konkurrens som kommer finnas i Popular Products.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *