Popular Products lanseras i Sverige – Google förändrar spelplanen för e-handlare
Google har har nu färdigställt utrullningen av den produktfokuserade featuren “Popular products” i sökresultaten i Sverige. Google har internationellt under en längre tid förändrat sina sökresultat för sökningar med köpintention. Detta har nu rullats ut i Sverige och kommer förändra spelplanen för SEO för de allra flesta e-handlare.
Enligt en sammanställning på över 9 miljoner sökord i Sverige som e-handlare kunde vi under utrullningens testfas notera att 2,91 % av dessa har organiska produktannonser i formatet som brukar beskrivas som popular products.
I den svenska datan sammanställd 18 mars 2024 kan vi notera att synligheten för popular products syns mellan 0,12 % till 5,44 % av sökorden. Det finns väldigt intressanta mönster i datan gällande vilka segment som det syns mer i och vilka det syns mindre i.
Vilka segment syns Popular products mest i?
Det är tydligt i datan att segment som är visuella och tidigare haft mycket bildresultat har en högre andel popular products synligt. Exempel på segment som popular products syns mest i:
- Möbler
- Mode
- Hemelektronik
Vilka segment syns Popular products minst i?
I datan blir det tydligt att segment med koppling till hälsa eller andra känsliga segment är där popular products har en lägre synlighet:
- Hälsokost
- Hälsoprodukter
- Djurprodukter
Vad är Popular products?
Popular products är ett organiskt format (en del av det som tidigare benämnts som organiska produktlistningar) i sökresultatet där Google direkt visar produkter med bild, produktnamn, pris och annan leveransinformation. Det liknar väldigt mycket Google Shopping Ads men är ett gratisformat som är byggt på samma databas dvs. Google Shopping Graph.
Varför rullar Google ut Popular products i sökresultaten?
Google rullar ut popular products i sökresultaten för att fler användare ska inleda sina e-handelsökningar på Google. Internationellt har Google blivit utmanade av Amazon och har därför senaste åren rullat ut många nya e-handelsfokuserad features där popular products är en av de mer lyckade.
Enligt data från Semrush syns denna feature på 79% av e-handelssökningar i USA och vi kan följa att det enligt Semrush sensor rör sig omkring 15% av alla sökord totalt.
Vad kan man göra för att öka synligheten i Popular products?
- Acceptera gratis produktlistningar / free product listings i Google Merchant Center.
- Säkerställ att datan samlas in korrekt i Google Shopping Graph från er produktfeed i Google Merchant Center samt er strukturerade data.
- Utöka den data som samlas in via er produktfeed och den strukturerade datan. Exempelvis:
- Produktattribut
- Leveransinformation
- Produktbeskrivningar
- Bilder
- GTIN osv.
- Arbeta med produktnamn och produktinnehåll från sökordsperspektiv.
- Arbeta med en prisstrategi.
- Optimera bildmaterialet.
Webbinar om Popular products
Se webbinariet om Popular products i efterhand här!
Hur kan man se Google popular products?
Du kan se Google popular products på sökningar med köpintention som är produktfokuserade. Alla användare kan nu se det efter att utrullningen nu är färdigställd.