Popular Products i Sverige – Google förändrar spelplanen för e-handlare
Google rullade under våren 2024 ut den produktfokuserade featuren “Popular products” i sökresultaten i Sverige. Google har internationellt under en längre tid förändrat sina sökresultat för sökningar med köpintention. Detta har och kommer förändra spelplanen för SEO för de allra flesta e-handlare.
Popular Products har ökat med 1392% i synlighet i Sverige senaste året
Google Popular Products syns på 40,64% av sökorden för svenska e-handlare enligt en analys gjord 5:e mars 2025 baserat på 15 miljoner sökord. Google rullade för 1 år sedan ut Google Popular Products i svenska sökresultat. Vi genomförde en tidigare anlays 18:e mars 2024 en studie som visade att formatet syntes på 2,92% av sökorden för e-handlare. Det visar vilken exponentiell ökning med 1392% i synlighet som formatet ökat i svenska sökresultat och det visar vilken möjlighet det är för svenska e-handlare idag.
Inom vilka branscher har Popular Products högst synlighet?
Vi noterar att den största synligheten för formatet är inom mode och accessoarer samt andra visuellt drivna branscher. Det var en analys som liknar den vi gjorde initialt och är såklart rimligt med hänsyn till att det är en bilddrivet format i sökresultatet.
Hur har trafiken utvecklats från Popular Products senaste året?

Trafiken från Popular Products har ökat exponentiellt från utrullningen inleddes i mars 2024 till november 2024 som visade sig vara toppen på e-handelsvolymerna 2024. Därefter noterar vi en ny “baseline” på en hög nivå som vi nog kan förvänta oss här framöver. Jämför vi klickvolymerna från den initiala utrullningen i mars 2024 till peaken i november 2024 kan notera en ökning på 1695% och jämfört med februari 1166%, vilket båda är i linje med den synlighetsutvecklingen vi noterat för formatet.
Vilka segment syns Popular products mest i?

Det är tydligt i datan att segment som är visuella och tidigare haft mycket bildresultat har en högre andel popular products synligt. Exempel på segment som popular products syns mest i:
- Möbler
- Mode
- Hemelektronik
Vilka segment syns Popular products minst i?
I datan blir det tydligt att segment med koppling till hälsa eller andra känsliga segment är där popular products har en lägre synlighet:
- Hälsokost
- Hälsoprodukter
- Djurprodukter
Vad är Popular products?

Popular products är ett organiskt format (en del av det som tidigare benämnts som organiska produktlistningar) i sökresultatet där Google direkt visar produkter med bild, produktnamn, pris och annan leveransinformation. Det liknar väldigt mycket Google Shopping Ads men är ett gratisformat som är byggt på samma databas dvs. Google Shopping Graph.
Varför rullar Google ut Popular products i sökresultaten?
Google rullar ut popular products i sökresultaten för att fler användare ska inleda sina e-handelsökningar på Google. Internationellt har Google blivit utmanade av Amazon och har därför senaste åren rullat ut många nya e-handelsfokuserad features där popular products är en av de mer lyckade.
Enligt data från Semrush syns denna feature på 79% av e-handelssökningar i USA och vi kan följa att det enligt Semrush sensor rör sig omkring 15% av alla sökord totalt.
Vad kan man göra för att öka synligheten i Popular products?

- Acceptera gratis produktlistningar / free product listings i Google Merchant Center.
- Säkerställ att datan samlas in korrekt i Google Shopping Graph från er produktfeed i Google Merchant Center samt er strukturerade data.
- Utöka den data som samlas in via er produktfeed och den strukturerade datan. Exempelvis:
- Produktattribut
- Leveransinformation
- Produktbeskrivningar
- Bilder
- GTIN osv.
- Arbeta med produktnamn och produktinnehåll från sökordsperspektiv.
- Arbeta med en prisstrategi.
- Optimera bildmaterialet.
Webbinar om Popular products
Se webbinariet om Popular products i efterhand här!
Hur kan man se Google popular products?
Du kan se Google popular products på sökningar med köpintention som är produktfokuserade. Alla användare kan nu se det efter att utrullningen nu är färdigställd.
Vilka tester gör Google kring Popular Products i Sverige?
Google gör kontinuerligt nya tester kring Popular Products och deras produktfunktioner.
18 Februari 2025 noterade vi ett intressant test som Google gör gällande Popular Products i Sverige där de istället för det klassiska rutmönstret testar ett karusellformat.

Det som är extra intressant gällande detta Popular Products-test som Google gör är att produktlänken går direkt till e-handlaren istället för normalt till snabbvisningen som listar alla e-handlare av produkten.
Detta formatet bör enligt mig ge mer trafik från Popular Products men öka vikten av att ha första platsen på produkten. Detta liknar återigen Buy box-logiken som finns i Amazon och jag har gång efter annan påtalat att många av funktionerna Google bygger kring produkter liknar Amazons logik och funktioner.
Den blå bakgrunden bakom Produkter och Produktwebbplatser har historiskt använts till AI-Overviews hintar om att det skulle kunna vara någon form av AI-Overviews kopplat test men det är inget vi har någon direkt insikt i utifrån nuläget.