SEO: Analys av svenska e-handelns påverkan i Oktober Core Update 2023

Vi har analyserat påverkan av Oktober Core Update 2023 utifrån svenska e-handeln och generellt sett har e-handeln utvecklats positivt. Oktober Core Update rullades ut 5 oktober 2023 och var färdigutrullad cirka två veckor senare, den 19 oktober 2023. Googles core updates är deras mest omfattande uppdateringar som generellt sett görs 2-4 gånger per år. 

Vår analys bygger på data från Sistrix och Ahrefs mellan 2 oktober och 19 oktober. Vi analyserar både vinnare och förlorare för att se trender i vilka sorters webbplatser som är vinnare respektive förlorare för att ta lärdomar med oss, i vilken riktning som SEO-strategier bör implementeras. Vårt fokus för analysen är Sverige.

Baserat på vilka webbplatser som förlorade respektive vann i Oktober Core Update är utvecklingen mot att tillföra unikt informationsvärde en fortsatt tydlig utveckling. De stora databassajterna är fortsatt väldigt tydligt påverkade och sociala medier och UGC-sajter fortsätter sin starka positiva utveckling. Ett segment av webbplatser som stack ut som stora förlorare i denna uppdatering var pressmeddelandetjänsterna med Mynewsdesk, Cision och TT som de tre stora aktörerna och alla hade tydliga tapp.

E-handelsanalys av Oktober Core Update 2023

E-handeln noterade generellt sett en positiv utveckling i Google Oktober Core Update. Sätter vi det i perspektiv till vilka webbplatser som var stora förlorare så var det webbplatser med tunt innehåll eller väldigt lite unik information som de tillför till Google. Det är något e-handlare generellt sätt är bra på att tillföra unikt värde men verkligen något alla e-handlare bör ta med sig. Nedan går vi igenom e-handlare eller e-handelskopplade webbplatser som förlorade synlighet eller ökade i synlighet under Oktober Core update.

10 e-handelsrelaterade förlorare under Oktober Core Update

  • Prisjakt.nu – Ingen e-handlare men en aktör som tappade synlighet även i Oktober Core Update (precis som vi rapporterade gällande August Core Update) som driver mycket trafik till svenska e-handlare och kommer därmed ha en påverkan på e-handlarna.
  • Nordicfeel.se – Den e-handlare som förlorade mest under uppdateringen men det som inte riktigt stämmer med en Core Update påverkan är datumen när tappet inleddes och hur påverkanskurvan ser ut. Nordicfeel informerade om att de gjorde en plattformsmigrering som kan ha påverkat. 
  • Cdon.se – Har noterat en negativ utveckling under perioden från Augusti Core Update och den fortsätter negativt även under Oktober Core Update.
  • Bäst-i-test.se – En större affiliate inom produktjämförelse som har genererat stora trafikvolymer till e-handlare som haft en väldigt tydlig påverkan negativt i Oktober Core Update. Även denna webbplats negativa påverkan var tydlig även under Augusti Core Update.
  • Shopalike.se – En större produktjämförelsesajt väldigt fokuserad mot e-handeln som hade ett tydligt tapp under Oktober Core Update efter att ha haft en lite positiv utveckling under Augusti Core Update.
  • Biketrollhattan.se – En e-handlare inom MC-utrustning som har en negativ synlighetsutveckling under Oktober Core Update.
  • Konsumentmagasinet.se – En liknande bäst i test-sajt liknande ovan nämnda Bäst-i-test.se. Konsumentmagasinet har haft en väldigt tydlig negativ påverkan under denna Core Update.
  • Rabatt.se – En rabattkodsajt som hade en tydlig negativ utveckling i denna Core Update.
  • Hittajulklappar.nu – En julfokuserad affiliatesajt som olyckligt tappade i denna Core Update just in i Q4. En webbplats som tidigare drivit en hel del julklappstrafik till e-handlare.
  • Storlekar.se – Precis som namnet indikerar en webbplats som fokuserad på att guida konsumenter till rätt storlekar gällande kläder.

Det är med andra ord relativt svårt att hitta renodlade e-handlare som tappade tydligt i Oktober Core Update men många webbplatser som driver trafik till e-handeln är påverkade.

10 e-handelsrelaterade vinnare under Oktober Core Update

  • Apple.com – Har haft en riktigt fin utveckling i Sverige sedan Augusti Core Update och den fortsatte tydligt genom Oktober Core Update.
  • Stadiumoutlet.se – Datan indikerar att de tappade tydligt i Augusti Core Update för att i slutet av Oktober Core Update återta mycket av det tappet.
  • Bokborsen.se – En tydlig positiv utveckling genom hela Oktober Core Update.
  • Beredd.se – Ett av de tydligaste exemplena på en vinnare inom e-handel under Oktober Core Update.
  • Wessmans.com – Även detta en väldigt tydlig vinnare i Oktober Core Update efter att ha noterat en peak i juli som de nu är tillbaka på.
  • Stilettoshop.se – Precis som ovan två är en väldigt tydlig vinnare som tar mycket mark från låga volymer.
  • Batteries-online.se – Ytterligare en vinnare som hade en peak i juli för att sedan öka kraftigt i synlighet under Oktober Core Update.
  • Dermastore.se – En e-handlare som väldigt tydligt vinner mark i både Augusti Core Update och nu i Oktober Core Update.
  • Mixin.se – Ytterligare en av många e-handlare som hade en peak i juli och nu når nya höjder i synlighet.
  • Webflower.se – En e-handlare som har en väldigt fin utveckling under Oktober Core Update.

Intressant att notera att ett mönster bland många mindre e-handlare som hade en peak i synlighet i juli är att de tar kraftigt i Oktober Core Update. Juli var en period när det var väldigt mycket volatilitet i Googles sökresultat men Google gick inte ut med någon info gällande uppdatering. Det är mycket möjligt att de testade något då som nu rullades ut i Oktober Core Update när vi ser en så tydlig korrelation. 

I listan noterar vi relativt många mindre e-handlare då de verkligen sticker ut som procentuella vinnare och för de större e-handlarna är det relativt svårt att se så tydliga vinnare.

Påverkad i Oktober Core Update?

Är ni påverkade i Oktober Core Update är det viktigt att tänka holistiskt med webbplatsen för Core Updates är uppdateringar som generellt sätt påverkar hela webbplatsen.

Behöver ni stöd eller råd kring Oktober Core Update är det bara ta kontakt med vårt SEO-team så guidar vi er framåt.