SEO: Analys av svenska e-handelns påverkan i November Core Update 2023

Google bekräftade nyligen att November Core Update 2023, den fjärde stora uppdateringen under året, är helt utrullad. Denna uppdatering, som började den 2 november och avslutades den 28 november, kom bara ett par veckor efter Oktober 2023 Core Update. Den snabba följden av dessa uppdateringar har haft en signifikant inverkan på webbplatser världen över, inklusive Sverige.

En intressant aspekt av November Core Update 2023 var att den överlappade med en annan Google-uppdatering: reviews-uppdateringen som startade den 8 november. Dessa parallella uppdateringar skapade en unik situation där webbplatser upplevde effekterna vid olika tidpunkter.

Den analys vi gjort av November Core Update 2023 bygger på data från Sistrix och Ahrefs mellan datumen 1 November till 29 November 2023. Vi analyserar både vinnare och förlorare utifrån absoluta synlighetsrörelser men även procentuella rörelser för att kunna dela en bra bild av både större och mindre aktörer.

E-handelsanalys av November Core Update 2023

E-handeln upplevde överlag en positiv utveckling under Google November Core Update. Vi ser en trend av många stora etablerade varumärken som tar ökad synlighet. Om vi jämför detta med vilka typer av webbplatser som drabbades negativt, var det främst de med tunt innehåll eller begränsad unik information som bidrog till Google. Detta är något e-handlare ofta är skickliga på – att erbjuda unikt värde – och det är verkligen en viktig lärdom för alla inom e-handel. 

I följande avsnitt analyserar vi e-handlare och webbplatser relaterade till e-handel som antingen förlorade eller ökade i synlighet under November Core Update.

9 e-handelsrelaterade förlorare under November Core Update 2023

  • Airtours.se – En researrangör som under November Core Update-perioden tappade synlighet väldigt tydligt.
  • K-bygg.se – Ett byggvaruhus som ser ut att ha tappat väldigt tydligt under denna period när November Core Update rullades ut.
  • Backmarket.se – Säljer rekonditionerad teknik som mobiler, datorer osv. Detta är en sajt som ser ut att ha tagit stryk i flera steg under höstens uppdateringar.
  • Outdoorexperten.se – E-handlare inom outdoorprodukter som tappat väldigt tydligt sedan inledningen på November Core Update.
  • Dammsugarpasar.nu – En klassisk e-handel inom dammsugarpåsar som har väldigt suspekta rörelser under denna uppdatering.
  • Prisjakt.nu – Prisjämförelsesajten som har haft en tuff höst och fortsätter tappa under denna core update.
  • Pricerunner.se – Ytterligare en prisjämförelsesajt som tappar under denna uppdatering.
  • Shopalike.se – Shoppingaggregator som tappade kraftigt i mars core update och tappar en del nu med.
  • Ellos.se – En klassisk och välkänd e-handlare som haft en negativ synlighetsutveckling sedan juli och ser nu ut att ha tappat lite större i inledningen av November Core Update för att återhämta och sedan avsluta med ett tapp.

9 e-handelsrelaterade vinnare under November Core Update 2023

  • Dustin.se – Växer kraftigt i synlighet under November core update.
  • Bygghemma.se – Tar mark i denna Core Update efter ett tapp från juli in mot denna uppdatering.
  • Cervera.se – Lyfter en del under denna Core Updates utrullning efter att ha haft en nedåtgående trend in mot uppdateringen.
  • Hornbach.se – Återtog en del synlighet efter att de tappade synlighet i Augusti Core Update tidigare i år.
  • Onemed.se – E-handel inom vårdmaterial som ser ut att ha släppt från tidigare core update-problematik.
  • Kabelbutiken.com – E-handlare inom kablar som har en väldigt positiv utveckling under November Core Update.
  • Teknikhallen.se – Säljer teknikprodukter och har haft en stark utveckling under November Core Update.
  • Greatlife.se – E-handlare inom hälsokost som släpper från utmaningar med Core Updates i November Core Update.
  • Motonet.se – En aktör inom fordons reservdelar som tar mark i denna uppdatering.

November Core Update var en lurig uppdatering att dra slutsatser från. Det ryktades internationellt om stora rörelser men från e-handelsperspektivet i Sverige ser vi inte alls så stora rörelser. Av de webbplatser som tar mycket är det flera som tydligt får en så kallad ”re-ranking”, det vill säga att Google omvärderar deras kvalité och därmed kan ta ganska stora kliv från lägre nivåer. Av de större aktörerna är det mycket mindre rörelser och en hel del återhämtningar från tidigare uppdateringar.

Utan att vara e-handlare är väl ett tydligt mönster att prisjämförelser och shoppingaggregatorer har det tuffare och e-handlare är i många fall de som vinner mark när dessa tappar.

Har er sajt sett stora skillnader i November Core Update?

Har ni tappat mycket synlighet i en core update gäller det att göra större förbättringar på webbplatsen som helhet från ett SEO-perspektiv. En Core update bedömer webbplatsens helhet och därför tjänar det inte till att göra mindre ändringar på några fåtal sidor. Vi har stor erfarenhet av att bedöma dessa problem och olika webbplatser kan ha olika typer av problematik så det är svårt att generalisera.

Har ni vunnit mycket synlighet i en Core Update är det en indikator på att ni gör mycket rätt i Googles ögon och bör fortsätta på det spåret utifrån ett helhetsperspektiv för webbplatsen.