Always-on-strategi för insamling och användning av förstapartsdata

I takt med att webbläsare rör sig bort från tredjepartscookies blir förstapartsdata allt viktigare. 

Att arbeta aktivt med både insamling och bearbetning av förstapartsdata är vägen till ökad kundlojalitet och konverteringsgrad.

Insamling

Detta kan ske på flera olika sätt. Att exempelvis ha sign ups för nyhetsbrev tydligt på sin webbplats har blivit mer av en hygienfaktor senaste åren, och denna finner man många gånger i footern på hemsidan. Denna insamling kan man se som en bonus, då användare som springer på detta på webbplatsen troligtvis besöker webbplatsen av andra skäl, exempelvis att handla.

Förslagsvis kan man med hjälp av pop-ups även säkerställa att besökare inte missar möjligheten att signa upp sig. Men det gäller då att se till att det inte blir en irriterande pop-up som är svår att klicka bort eller som återkommer flera gånger genom hela användarens besök.

Andra effektiva sätt att samla in förstapartsdata på är genom betalda kanaler, som exempelvis Meta Ads.

Genom Meta Ads har du två alternativ: 

1) Sätt upp en kampanj vars fokus är att driva trafik till en landningssida där användaren kan signa upp sig. För detta alternativ är det viktigt att Meta Pixel Event finns uppsatt för just det ändamålet, och på så vis lär sig Metas algoritm vad syftet är.

2) Det andra alternativet är att skapa en kampanj med målet ”Lead Generation”. Med detta format kopplar du sedan på ett formulär med den sortens förstapartsdata du önskar samla in från din målgrupp, men var försiktig med att be om för mycket information, då detta tenderar att minska konverteringsgraden.

Alternativ två är vad vi på AdRelevance sett allra bäst resultat ifrån, där tester visar på en minskad CPA på cirka 50% mot hur alternativ ett presterat.

Varför Lead Generation oftast funkar mycket bättre är för att användaren inte behöver lämna plattformen, då formuläret kommer upp direkt på Facebook eller Instagram. En annan fördel är även att formulären har mycket information, som exempelvis namn och mailadress, förifyllt. Detta gör det väldigt simpelt för användaren att signa upp sig.

För att använda Lead Generation så optimalt som möjligt rekommenderar vi att interagera ert CRM system direkt med Meta (här kan ni se om det går att koppla ert CRM system). Detta gör att Meta kan skicka all förstapartsdata per automatik direkt till ert CRM. Annars måste man tyvärr manuellt exportera denna data och ladda upp i sitt interna system.

Användning

Utöver att använda förstapartsdatan för sina nyhetsmejl och SMS-marknadsföring, så kan man även ladda upp dessa listor på bland annat Meta Ads. För att där sedan bearbeta dessa användare i annonseringen.

Vi har sett goda resultat av detta på Meta eftersom det är en så pass relevant målgrupp. Målgruppen presterar lika bra, om inte bättre, än andra förstapartsdata-baserade målgrupper, som exempelvis tidigare besökare på hemsidan och interaktionen på Facebook-sidan och Instagram-profilen.

Det går även att spinna vidare på denna lista genom att sätta upp Lookalike audiences mot listan. Detta innebär att en lista skapas med användare som Meta anser vara väldigt lika användare från listan (sett till intressen, beteenden, demografi).

Vikten av att använda förstapartsdata på bla Metas plattformar har ökat senaste åren, speciellt i samband med IOS 14 uppdateringen som försvårade insamlingen av tredjepartsdata avsevärt på Apple enheter.

Vi på AdRelevance förespråkar en ”always-on” strategi för att kontinuerligt samla in förstapartsdata

Testa er fram och följ upp hur CPA ser ut. Optimalt vore att ta fram ett lönsamt CPA-mål att förhålla sig till redan från början.

Vi rekommenderar även starkt att testa denna sortens insamling inför större kampanjperioder, som exempelvis Black Week. Sign up-annonser som kommunicerar exempelvis ”Få förtur till våra Black Week-erbjudanden” brukar i regel ha mycket hög konverteringsgrad. Men bra att tänka på är att unsubscribe-rate kan öka något efter att Black Week är över.

Sist men inte minst. Säkerställ att eran integritetspolicy på webbplatsen följer GDPR, då det är denna som användare godkänner i samband med att de lämnar vidare sin information.