86% av Sveriges 100 största e-handlare följer Googles nya krav

|

I onsdags, den 6 mars började Digital Market Act tillämpas. För att anpassa sig till det så har Google uppmanat alla Google Ads-annonsörer i EU att implementera Google Consent Mode version 2.

Det innebär en uppstramning kring hur e-handlare får samla in det användarsamtycke som krävs för att få använda alla Googles tjänster.

Hur har svenska e-handlare anpassat sig?

  • Vi på AdRelevance har gjort en genomgång av Sveriges största e-handlare och det är 86 av topp 100 som har Consent Mode v2 på plats men alltså 14 som inte har det.
  • Vi har totalt gått igenom 250 av Sveriges största e-handlare och av de är det 81% som har Consent Mode v2 på plats.
  • Av de 20 största e-handlarna är det 90% som har Consent Mode v2 på plats.

Det är intressant att topp 100 och topp 20 är lite snabbare på bollen än om man ser på alla 250. Att etablera sig som en av Sveriges 100 största e-handlare är ingen lätt sak. Det gäller att allting görs rätt och att man hänger med i utvecklingen som sker. ”Utvecklas eller avvecklas” som talesättet säger. Det är nog ingen slump att de vassaste e-handlarna även är de som har insett vikten av att agera på detta. Google satte en tight deadline och det har varit stort fokus på att få detta på plats.

Jag tycker att 86% är en relativt bra siffra, många i branschen har jobbat hårt med att få stort fokus på Consent Mode v2.

Artikeln är skriven av Karl Lindberg, VD på AdRelevance.