Google Shopping Graph – Vad är det & hur fungerar det?

|

Google Shopping Graph är en dynamisk, AI-driven datamodell som Google använder för att förstå och organisera produktinformation från en mängd olika källor på webben, inklusive feeder och webbplatser i realtid. Detta gör det möjligt för Google att erbjuda användare den mest uppdaterade informationen om produkter, priser, tillgänglighet, säljare och recensioner direkt i sökresultaten. Shopping Graph är utformat för att göra det enklare för konsumenter att hitta, jämföra och köpa produkter online genom att ge dem en mer omfattande och aktuell översikt av deras shoppingalternativ.

Varför har Google utvecklat Shopping Graph?

Google har utvecklat Shopping Graph för att återta den ledande positionen inom produktsök som Amazon globalt har utmanat Google gällande. Produktsök är en viktig och stor del av den kommersiella sökmarknaden och därför ett område som Google därmed lägger extra stort fokus på.

  • Produktsökmotor: Genom att erbjuda aktuell och omfattande produktinformation direkt i sökresultaten, kan Google göra det snabbare och enklare för användare att fatta informerade köpbeslut. Detta ökar användarnöjdheten och bidrar till att hålla användarna inom Googles ekosystem.
  • Integrera e-handel och sökning: Shopping Graph hjälper Google att bli en mer central spelare inom e-handeln genom att erbjuda en plattform som integrerar sökning och shopping på ett sömlöst sätt.
  • Konkurrenssituationen: Detta verktyg hjälper Google att konkurrera med andra e-handelsplattformar och marknadsplatser som Amazon genom att erbjuda unika funktioner som realtidsuppdateringar om produkttillgänglighet och priser från ett enormt brett utbud av handlare.

Påverkan på SEO

För varumärken och e-handlare innebär Shopping Graph både möjligheter och utmaningar när det gäller SEO:

  • Ökad synlighet: Produkter som är väl optimerade och har riklig och korrekt information (t.ex. priser, tillgänglighet, produktattribut) kan få ökad synlighet i Googles sökresultat. Detta kräver en noggrann hantering av produktdata och att man ser till att webbplatsens innehåll är uppdaterat och korrekt.
  • Betydelsen av recensioner och betyg: Shopping Graph tar hänsyn till användarrecensioner och produktbetyg, vilket betonar vikten av att samla in positiva kundomdömen och hantera kundfeedback effektivt.
  • Integration med Google Merchant Center: E-handlare bör integrera sina produktkataloger med Google Merchant Center och optimera sina produktflöden för att dra nytta av Shopping Graph. Detta inkluderar att använda korrekta och detaljerade produktbeskrivningar, GTIN-koder (Global Trade Item Numbers), och andra relevanta metadata.
  • Konkurrensanalys och prissättning: Eftersom Shopping Graph gör det enklare för konsumenter att jämföra priser och produkter, måste e-handlare vara mer strategiska med sin prissättning och marknadsföring för att sticka ut.

Vart syns denna produktdata från Google Shopping Graph i sökresultaten?

Produktdatan från Google Shopping graph presenteras på många olika platser i Google sökfunktioner som exempelvis presentation under ett resultat i vanliga sökresultatet (rich snippets), shoppingfliken i sökresultatet, bildsöket idag i Sverige.

Det som är kanske allra mest intressant är att Google visar produktboxar (popular products / product grids) på ca 15% av sökningar i USA idag enligt Semrush Sensor. Vår uppskattning är att detta är något som kommer att rullas ut i större utsträckning även globalt.

Utöver det finns det många indikationer på att detta är en extremt central del i presentationen av Googles AI-resultat SGE. Något som spekuleras i att även rullas ut bredare under kommande period.

Exempel på data som Google samlar in i Google Shopping Graph

Google försöker samla så mycket data som möjligt i Shopping Graph för att göra det möjligt att bättre matcha produkterna mot användares behov baserat på hur användaren söker.

  • Produkt:
    • ID: Unikt identifierare för varje produkt.
    • Namn: Produktens namn.
    • Beskrivning: En detaljerad beskrivning av produkten.
    • Kategori: Den kategori som produkten tillhör, t.ex. elektronik, kläder, hem & trädgård.
    • Pris: Produktens pris.
    • Bilder: Länkar till produktbilder.
    • Omdömen: Användaromdömen relaterade till produkten.
    • Tillgänglighet: Information om produkten är i lager eller ej.
  • Butik:
    • ID: Unikt identifierare för varje butik.
    • Namn: Butikens namn.
    • Plats: Fysisk eller online plats för butiken.
    • Betyg: Betyg baserat på användarrecensioner.
    • Produkter: Lista på produkter som butiken erbjuder.

Hur kan vi påverka den data som Google har i Shopping Graph?

Datan i Google Shopping påverkas primärt från två källor. Det är den strukturerade data som är uppsatt på en e-handel som beskriver produktattribut samt produktfeeder eller APIs kopplade till Google Merchant Center.

Båda dessa datakällor går att påverka för att ge Google bättre data i Shopping Graph. För strukturerad data handlar det både om uppsättningen av den strukturerade datan rent tekniskt men också hur datan berikas till produkterna i ett tidigare skede. Detta möjliggör även ett mer utförlig feed som kan medföra ökad synlighet både organiskt och i annonseringen.

Hur stor är Google Shopping Graphs produktdatabas?

Googles produktdatabas Google Shopping Graph innehöll 35 miljarder produktlistningar enligt Googles kommunikation i Februari 2023 och vi kan vänta oss att den växt en hel del sedan dess.

Varför ska vi fokusera på Shopping Graph-datan utifrån ett SEO-perspektiv?

Google Shopping Graph är ett kraftfullt verktyg som både förbättrar användarupplevelsen och erbjuder nya möjligheter och utmaningar för SEO. För att lyckas i denna miljö måste e-handlare och SEO-specialister kontinuerligt övervaka och anpassa sina strategier för att möta Googles funktionaliteter och vad som syns i sökresultaten och utnyttja de möjligheter som Shopping Graph erbjuder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *