Vilka AI-verktyg har störst marknadsandel i Sverige?
I Sverige har AI-verktyget ChatGPT störst marknadsandel med 89,8% följt av Perplexity med 6,82% och Google Gemini med 2,32% enligt StatCounters AI Chatbot Market Share för Mars 2025. Det är StatCounters första månad de har data för AI Chatbots, vilket gör att datan är extra intressant. Vi är nog många som har förstått att ChatGPT är marknadsledande inom AI-verktygen men marknadsandelen var större än jag hade förväntat mig.
Microsoft Copilot har en marknadsandel på 0,49% i Sverige, Claude 0,42% och Deepseek 0,14%. Det visar på hur segmenterad marknaden är med ChatGPT som outstanding men även Perplexity och Gemini är enormt mycket större än dessa mindre AI-verktygen.

Hur skiljer sig AI-verktygens marknadsandelar i Sverige jämfört med EU i stort?
Skillnaden mellan Sverige och EU i stort är att Perplexity har något större marknadsandel i EU i stort med 9,29%, vilket medför att ChatGPT är något mindre med 87,16%. Det är dock generellt väldigt liknande beteende i marknadsandel i EU jämfört med Sverige. EU i stort använder de mindre AI-verktygen som Microsoft Copilot, Deepseek och Claude i ännu mindre utsträckning än vad vi gör i Sverige.

Hur ser användningen av AI-verktygen ut i Sverige jämfört med globalt?
Jämför vi användningen av AI-verktygen i Sverige jämfört med globalt är det tydligt att ChatGPT är världsledande med 81,39% marknadsandel globalt men Perplexity är avsevärt mycket större än i Sverige med 14,04% i marknadsandel. Även Google Gemini som är tredje störst även globalt är procentuellt större globalt än i Sverige med 3,29% marknadsandel.

Hur ser utvecklingen av trafik till e-handlare från AI-verktygen ut?
AI-verktygen som ChatGPT, Perplexity, Gemini och så vidare står tillsammans för 0,07% av trafiken under April 2025 till svenska e-handlares som är mätbar i GA4. Det samtidigt som intäkten står för 0,05% av e-handlarnas intäkt. Trafiken fortsätter ökad kontinuerligt och April är den månad som verkligen indikerar en tydlig tillväxt i AI-trafik.

Hur bör man resonera kring synlighet i AI-verktygen?
Det är tydligt att utifrån AI-verktygen är ChatGPT det AI-verktyg som bör ha det primära fokuset. Det man dock missar med det är att Google använder Gemini i direkt i sökresultaten med i och med AI-Overviews och har där 1,5 miljarder användare av AI-svaren (AI Overviews är lanserat i 9 EU-länder men ännu inte Sverige). Det medför att Googles AI-motor Gemini är den viktigaste att säkerställa synlighet i följt av ChatGPT och därefter Perplexity.
SEO för AI-verktygen skiljer sig något i vissa aspekter men i det stora hela är det modern SEO som det handlar om. Jag skrev en artikel om hur GEO, AEO dykt upp som nya begrepp för det och hur det enligt mig är en tendens vi inom SEO-branschen har att hitta nya begrepp som mest förvillar många.
Läs artikeln: GEO eller AEO är det nya SEOn? -> – Om du vill förstå mer om skillnader och likheter mellan SEO för moderna sökmotorer som Google kontra SEO för AI-verktyg och LLMs som ChatGPT bygger på.
Det viktigaste för alla att ta med sig här och nu är att det faktiska värdet av synlighet i AI-verktyg som ChatGPT är väldigt lågt här och nu men att det är plattformar som växer fort. Har man ett långsiktigt perspektiv kan det vara ett fokus att lägga resurser på. Vill man se direkta värden av synlighet i LLMs är det Google AI-Overviews som man bör fokusera på i och den integrerade funktionaliteten i Googles sökresultat.