Viktiga learnings från föregående år inför Black Friday/Black Week 2021

7 oktober 2021 //

1) De som förberedde sig tidigt på ett mycket noggrant och bra sätt var de som presterade bäst.

2) Google och Facebooks granskning av annonser är betydligt långsammare än vanligt p.g.a. högt tryck så allt material behöver laddas upp i mycket god tid innan. Det kan vara svårt att få “spontan-kampanjer” aktiva på kort tid.

3) Fler och fler företag kör Black Week och det rör sig mot en ännu längre period. Förra året såg vi att vissa inledde sin kampanjperiod efter Singles Day (11/11) och andra fortsatte med Cyber Week veckan efter Black Week.

4) Teaser-kampanjer, insamling av mejladresser och tydlig information på webbplatsen i god tid innan är viktig. Fånga in nya kunder, planera för att det ska fortsätta handla, bra att ha en lojalitetsplan.

5) Kampanjer för ”core business-produkter” presterade bäst.

6) Förbered så att webbplatsen kan hantera klart högre belastning.

7) Försäljningen veckan innan och efter Black Week/Cyber Monday kan påverkas negativt

8) Många användare inväntar Black Friday innan dom gör sitt köp, även om företaget i fråga har samma erbjudande hela veckan. Det kan därför vara en idé att kommunicera att erbjudandet är samma hela veckan för att fördela ut konverteringarna och på så sätt underlätta orderhanteringen.

9) Se till att ha en långsiktig strategi för Black Week med KPI-targets både för kortsiktig och långsiktig försäljning som är positiv för företagets tillväxt och lönsamhet.

Tillbaka till listor