Vad är SEM?
SEM är typ av marknadsföring som syftar till att öka synligheten på sökmotorer genom betalda annonser. SEM står för Search Engine Marketing. SEM kallas på svenska för sökmotormarknadsföring. Detta inkluderar ofta annonser via Google Ads eller andra sökmotorer.
SEM fungerar genom att företag betalar för att deras annonser ska visas när användare söker efter specifika sökord relaterade till deras produkter eller tjänster. Företaget betalar för de klick som sker på annonserna (Pay-Per-Click).
Skillnaden mellan SEM och SEO
SEM kan ge snabbare resultat genom betalda annonser, medan SEO skapar en långsiktigt värde i form av långsiktig trafik. En kombination av båda kan ofta vara den mest effektiva strategin, speciellt för de företag som vill maximera sin försäljning.
Vad är SEA?
SEA, eller Search Engine Advertising, är ofta synonymt med SEM. Ett vanligt missförstånd är att SEA och SEM är olika saker, men i praktiken används de ofta omväxlande. I Sverige är benämningen SEM vanligare.