Vad är Google Merchant Center?
Google Merchant Center är en plattform där e-handlare kan ladda upp och hantera sin produktinformation för att göra sina produkter tillgängliga för Google Shopping och andra Google-tjänster. Genom att använda Google Merchant Center kan företag visa sina produkter för potentiella kunder direkt i Googles sökresultat, vilket ökar synligheten och kan leda till ökad försäljning.
Varför ska man använda Google Merchant Center
Att använda Google Merchant Center är en förutsättning för att ladda upp produktdata och därmed kunna annonsera med produktannonser i Googles sökresultat samt annonsnätverk.
När produktdatan är uppladdad i Google Merchant Center så kan man direkt på plattformen hantera och optimera produktinformationen, aktivera förbättrade funktioner som säljaromdömen samt följa upp resultatet genom detaljerad rapportering.
Genom diagnostik-delen i Google Merchant Center får man insikter i varför vissa produkter inte visas i sökresultatet, hur man kan förbättra produkter men även hur en förändrad prisbild på enskilda produkter kan öka trafiken in till webbplatsen.
Hur fungerar Google Merchant Center?
Google Merchant Center fungerar genom att du laddar upp detaljerad produktinformation, inklusive bilder, priser och beskrivningar, som sedan kan visas i Googles sökresultat och på Google Shopping. Informationen måste vara korrekt och uppdaterad för att säkerställa att annonserna är relevanta och engagerande för potentiella kunder.
Specifikationskrav för Google Merchant Center
För att annonsera på produkter du laddat upp i Google Merchant Center måste din produktinformation uppfylla vissa specifikationskrav, inklusive:
- Produkt-ID: Unikt identifierande kod för varje produkt.
- Produkttitel och produktbeskrivning: Klara och informativa texter som beskriver produkten.
- Pris och tillgänglighet: Aktuell prisinformation och lagerstatus.
- Länk: Produktens landningssida.
- Produktidentifierare: Produktens varumärke, GTIN och/eller MPN.
- Bild: Högkvalitativa bilder som tydligt visar produkten.
Kom igång med Google Merchant Center
För att komma igång, besök Google Merchant Center och registrera ett konto. Följ instruktionerna för att skapa ditt konto och verifiera din webbplats.
Lägg till dina uppgifter
Fyll i detaljerad information om ditt företag, inklusive företagsnamn och logotyp, webbplats och kontaktinformation samt frakt- och returpolicy.
Ladda upp produkter
Du har flera möjligheter till att hämta in produkter i Google Merchant Center. De vanligaste sätten inkluderar manuell uppladdning, feed-integration genom Google Sheets, automatiskt produktflöde från e-handelsplattform, website crawl och genom Content API.
Manuell uppladdning
- Fördelar: Enkel att använda för små kataloger, ingen teknisk kunskap krävs.
- Nackdelar: Tidskrävande och ineffektivt för stora produktkataloger.
Feed-integration via Google Sheets
- Fördelar: Bra för medelstora kataloger, enkla att uppdatera och hantera med hjälp av Google Sheets.
- Nackdelar: Kräver manuell uppdatering, vilket kan vara arbetskrävande om produktinformationen ofta ändras.
Automatisk feed-integration (produktflöde)
- Fördelar: Mest effektiv för stora kataloger, automatiserar uppdateringar och synkronisering med din e-handelsplattform.
- Nackdelar: Kan kräva teknisk kunskap eller hjälp från utvecklare för att ställa in och underhålla integrationen.
Website crawl
- Fördelar: Automatiserad process där Google uppdaterar produktinformationen direkt från din webbplats, vilket sparar tid. Ingen teknisk installation krävs, vilket gör det enkelt att komma igång.
- Nackdelar: Mindre kontroll över vilken information som hämtas och hur den presenteras i Google Shopping. Webbplatsen måste följa Googles riktlinjer för strukturerad data och SEO för att säkerställa korrekt hämtning av alla produktuppgifter. Felsökning kan vara svår och tidskrävande om problem med datahämtning uppstår.
Content API
- Fördelar: Effektivt för stor mängd produkter och kataloger samt att produktinformationen uppdateras direkt.
- Nackdelar:Kan kräva teknisk kunskap eller hjälp från utvecklare för att ställa in och underhålla integrationen.
Om du använder e-handelsplattformar som Shopify eller WooCommerce, kan du integrera dessa med Google Merchant Center för att enkelt ladda upp och hantera din produktinformation med en förberedd koppling direkt till Content API för Google Merchant Center.
Optimera din produktinformation
Genom att optimera ditt produktflöde och den produktinformation du skickar in kan du förbättra möjligheterna att synas bättre än dina konkurrenter. Att optimera produktflöden handlar om att lägga till relevant information om din produkt, i form av sökord, attribut och bilder.
Lästips: Google Merchant Center Next – 5 funktioner att hålla koll på
Använd relevanta sökord
Inkludera relevanta sökord i dina produktbeskrivningar och produktnamn för att förbättra synligheten i sökresultaten. Se även över vilka relevanta attribut som du kan få med om produkten.
Använd högkvalitativa bilder
Se till att dina produktbilder är av hög kvalitet och tydligt visar produkten ur flera vinklar. Detta hjälper dig att fånga intresse hos sökaren.
Använd korrekt produktinformation
Använd korrekta och aktuella uppgifter om pris, lagerstatus och produktdetaljer för att undvika att vilseleda kunder. Felaktig produktinformation kan även leda till att ditt Google Merchant Center konto stängs av temporärt tills problemet är åtgärdat.
Optimering av produktbeskrivningar
Skriv informativa och engagerande produktbeskrivningar som lyfter fram produktens unika egenskaper och fördelar.
Håll produktinformationen uppdaterad
Håll din produktinformation uppdaterad för att säkerställa att kunderna alltid får korrekt information.
Arbeta med attributet Sale_Price
Genom att skicka in ett försäljningspris berättar du för Google att en produkt har ett nedsatt pris. Google märker upp produkter med nedsatt pris direkt i sökresultatet vilket kan öka CTR (click through rate).
Din butikskvalitet
Bedömning av shoppingupplevelse: hur ditt företag står sig i jämförelse med andra. I bedömningen kan du kontrollera upplevelsen av din butik och på så sätt få en bra överblick kring vilka områden du eventuellt kan optimera köpupplevelsen. Med en konkurrenskraftig butiksupplevelse ges goda förutsättningar för högre rankning och därmed fler besök till dina produkter.