TikTok lanserar nya AI-drivna verktyg – för att underlätta skapande och delning
TikTok har introducerat nya verktyg för att hjälpa kreatörer / innehålls-skapare höja sin kreativitet och förverkliga sina visioner. Kreatörerna står i fokus på plattformen, där energi, passion och engagemang krävs för att skapa innehåll av hög kvalitet (vilket ska gå linje med vad som content-mässigt förväntas av plattformens användare).
Dessa verktyg, som presenterades vid TikTok U.S. Creator Summit, speglar företagets kontinuerliga åtagande att göra det enklare för skapare att dela sina idéer och sin kreativitet.
Effektivisering av redigeringsprocessen
TikTok har introducerat Smart Split, ett AI-drivet redigeringsverktyg som skall göra innehållsskapandet mer effektivt och tillgängligt. Smart Split, som finns tillgängligt på TikTok Studio Web globalt, klipper, komponerar, textar och automatiskt transkriberar längre innehåll till flera korta videor. Smart Split kan exempelvis hjälpa skapare att klippa sin vlogg om en dag i livet eller ett avsnitt av en podcast till ett flertal kortare klipp.
Efter att innehåll längre än en minut har laddats upp, kan användarna välja ut de delar som önskas konverteras till kortare klipp. Baserat på den valda delen av videon kan Smart Split automatiskt välja en videolängd, där även kreatören har möjligheten att själv välja längd. Dessutom kan kreatören välja bland en rad olika formateringsalternativ för textning och formatera om innehållet till vertikala klipp. När Smart Split har skapat klippen kan skapare välja valfri video och ladda upp den till sitt TikTok-konto.

Kickstart av den kreativa processen
Plattformen lanserar även AI Outline, ett nytt AI-drivet skapar-verktyg, som gör den kreativa processen enklare. AI Outline hjälper innehålls-skapare att strukturera sitt innehåll genom att generera videotitlar, hashtaggar, hooks och dispositioner baserat på en inmatad prompt eller genom att välja ett högt eftersökt ämne i Creator Search Insights. AI Outline ger skapare en mer djupgående uppfattning om hur de skall strukturera sitt innehåll för att stödja sin kreativa process.
AI Outline genererar en disposition som delar upp videon i sex delar som skapare kan anpassa. Skapare kan exempelvis förlänga eller förkorta titeln, förfina hooken och den allmänna scriptidén för att göra videon i sin egen stil. När dispositionen är färdig kan skapare spela in videon och ladda upp den på TikTok. I skrivande stund finns AI Outline tillgängligt för skapare som är 18 år eller äldre i USA, Kanada och utvalda marknader, där det kommer rullas ut till en bredare publik under kommande veckor.

TikTok är noga med att påtala att de alltid bygger produkter med säkerhet i åtanke, och detsamma gäller för dess AI-innovationer. Alla innehållsbaserade rekommendationer genomgår säkerhetskontroller innan de visas för skapare. Det inkluderar titlar, prompts, dispositioner, script och hashtaggar. Detta för att säkerställa att de är förenliga med plattformens gemenskaps-riktlinjer. Liksom allt TikTok-innehåll kommer videor som publiceras från Smart Split och AI Outline genomgå en moderering innan de publiceras på plattformen, och tittare kan rapportera innehåll som de anser potentiellt bryter mot gemenskaps-riktlinjerna.
Månatlig intäkts-split
TikTok tillkännagav även en uppdatering av spliten av intäkten för sin prenumerationsprodukt, vilket gör det möjligt för skapare att erhålla upp till 90 % av vinstutbetalningarna. Prenumeration gör det möjligt för TikTok-skapare att bygga starkare, mer engagerade gemenskaper samtidigt som de tjänar pengar genom en månatlig prenumerationsavgift för tillgång till exklusiva förmåner såsom speciella märken, prenumerantexklusiva inlägg, chattfunktioner med mera. Nu, efter avgifter, erhåller skapare 70 % av TikToks intäktsdelning, och de som uppfyller andra krav (10 000 följare, 100 000 visningar under den senaste månaden och 3+ prenumerationsexklusiva videor publicerade under den senaste månaden) kan låsa upp ytterligare 20 % i månatlig belöning utöver detta, vilket ger totalt upp till 90 % av intäkterna.
TikTok uppger att företaget vill stärka mänsklig kreativitet med AI-drivna verktyg som gör det enklare att skapa, upptäcka och kommunicera kring originalinnehåll. Företaget ser fram emot att se hur dessa nya verktyg inspirerar skapare att ge liv åt ännu mer fantastiskt innehåll.
Källa: https://newsroom.tiktok.com/new-ai-powered-tools-to-make-it-easier-to-create-and-share-on-tiktok?lang=en

