Temu lämnar Google Shopping i USA – vad betyder det för e-handlare i EU?
Den 9 april stängde Temu av all sin annonsering via Google Shopping i USA. Dagen efter började appens nedladdningar rasa – från topp 5 till plats 58 på bara tre dagar.
Bakgrunden tros vara nya amerikanska tullar mot Kina samt en hårdare kontroll av importregler. Temus förlustdrivna modell – där varor skeppas direkt från kinesiska fabriker till konsument – blir plötsligt svårare att genomföra i USA.
Vad betyder det för oss?
- Mindre konkurrens i USA kan sänka annonseringskostnader där – men påverkar inte direkt EU-marknaden.
- Ökad risk för fokusskifte mot Europa. Om Temu backar i USA kan de istället öka sin närvaro här. Det innebär ökad konkurrens i EU – både inom annonsering och priskrig. Följ därför Temus utveckling noggrant med hjälp av konkurrensverktyg, till exempel genom att analysera visningsandelar i Google Ads.
