Temu lämnar Google Shopping i USA men i Sverige är det oförändrat
Stor oro bland e-handlare att Temus gigantiska annonsbudget kommer skiftas till Europa
Den 9 april sjönk Temus visningsandel i USA på Google Shopping dramatiskt och den 12 april var den nere på noll. Det sammanfaller med att Donald Trump informerade om tariffer på 145% för Kina.
En stor oro bland e-handlare i Sverige och Europa har sedan dess varit att Temu skulle flytta sin gigantiska annonsbudget till Europa istället. Tendensen är att så inte är fallet, i alla fall inte omedelbart.
När vi kollar på AdRelevance data så är det relativt oförändrat. Temu är dock fortsatt en jobbig konkurrent för många e-handlare i och med att de går in många auktioner och därmed höjer klickpriserna. Men det är inte en ökad aggressivitet.

Det finns rapporter om att Temu har ökat sin visningsandel på Google Shopping i Frankrike och det här är något som behöver följas mycket noggrant på alla marknader eftersom Temus närvaro har så stor påverkan för många e-handlare.
För e-handlare är det oerhört viktigt att agera snabbt på trender och händelser, både för att snabbt ta tillvara om det finns öppningar för att gasa och även minst lika viktigt när datan visar att det inte är lönsamt.
Vi följer Temus framfart noggrant för att se hur det påverkar Google Shopping-strategin för svenska e-handlare.