Största nyheterna från Google Marketing Live 2024
Den 21 maj gick Google Marketing Live av stapeln, där Google presenterar nya marknadsföringsprodukter och uppdateringar.
Här är en beskrivning av de största nyheterna.
AI Overviews kommer att få annonser via sök, Performance Max och Shopping
- Annonser kommer skjutas in i det AI-skrivna svaret som exempelvis en karusell med produkter
- Det krävs inget från annonsörer för att få synas i AI Overviews. Det kommer annonser från befintliga Performance Max eller Shopping-kampanjer. Det kommer inte finnas någon opt-in eller opt-out.
Google Ads Data Manager öppnas för alla
- Det möjliggör central och effektiv hantering och aktivering av förstapartsdata.
- Förstapartsdata är en nyckel för att kunna göra riktad annonsering i en privacy-first-värld så det är en positiv nyhet.
Flera nyheter för att förenkla och förbättra den kreativa processen
Google presenterade flera nyheter som jag tror kan vara extra intressanta och kan förenkla och förbättra den kreativa processen för en del:
- Product Studio- AI genererade produktbilder och videor. Snabbare kreativ produktion. Generativ AI kan öka produktionshastigheten med upp till 5x.
- Bildredigering, funktioner för att lägga till objekt, förlänga bakgrunder och optimera storlek/beskärning.
- Man kommer nu kunna specificera varumärkeslinjer för färger, typsnitt och bildmaterial.
- Automatisk generering av annonser från ett produktflöde, vilket förenklar skapandet av annonser.
- Virtuellt provrum där man till exempel kan se hur plagg passar olika kroppstyper.
- 3D-produktbilder, till exempel 360-graders vyer av skor
- Korta produktvideor för YouTube Shorts-formatet som kommer vara klickbara och interaktiva.
- AI-verktyg som kommer hjälpa till med att skapa materialet för YouTube Shorts som gör det till en intressant kanal för små som stora annonsörer.
Allt är beroende på vilken kvalitet som man lyckas skapa och hur man bibehåller kreativitet och unikitet som gör att ens brand sticker ut på ett positivt sätt. Snabbare, kostnadseffektiv produktion är högintressant för många och en nyckel när Google-annonsering blir alltmer visuell.
Budstrategi som fokuserar på vinst
Google kommer även senare i år äntligen börja erbjuda en budstrategi som fokuserar på vinst, det är positivt.
När kan man börja testa alla de här nyheterna?
Det här är alla nyheter som kommer under året, Google kommunicerade inte exakta datum. Det blir mycket spännande att få börja testa och se hur de presterar i verkligheten.