Största Google-nyheten i juli- Google kommunicerar att de (troligtvis) inte kommer fasa ut tredjepartscookies
Google indikerar att de inte längre kommer fasa ut tredjepartscookies i sin webbläsare Chrome.
De har tidigare flyttat fram sin deadline flera gånger för när de ska ta bort tredjepartscookies i Chrome. Men nu kommer de istället med ett nytt förslag.
Google förslag är att man erbjuder användarna ett val mellan tredjepartscookies och annan teknik som Privacy Sandbox i sina webbläsare. Istället för att avveckla tredjepartscookies helt.
Förslaget innebär att Google lägger sekretessavtal i användarnas händer. Google betonar användarnas val och kontroll över deras sekretess när de surfar.
Detta förslag kommer efter flera förseningar och motstånd från branschen, tillsynsmyndigheter och utvecklare.
Citat från Anthony Chavez som är VP för Googles Privacy Sandbox-projekt:
”Vi föreslår ett uppdaterat tillvägagångssätt som ökar användarnas valmöjligheter. Istället för att fasa ut tredjepartscookies kommer vi att introducera en ny upplevelse i Chrome som låter människor göra ett informerat val som gäller för deras webbsurfning, och de skulle kunna justera det valet när som helst.”
Privacy Sandbox utvecklades för att förbättra och respektera onlineintegriteten utan att försämra det för marknadsförare.
Det återstår att se om detta är ett förslag som kommer diskuteras med tillsynsmyndigheterna eller om det redan inom en snar framtid blir en visuell förändring i Chrome.
Till marknadsförare rekommenderar vi på AdRelevance att fortsatt aktivt arbeta vidare med samtyckeslösningar som tillhandahåller datainsamling på integritetssäkert sätt, exempelvis med hjälp från en Consent Management Platform.
Länk för mer information från Google: https://privacysandbox.com/news/privacy-sandbox-update/