Största e-handelsplattformarna i Sverige
Största e-handelsplattformar i Sverige baserat på antalet e-handlare i en analys av 8664 e-handlare riktade mot den svenska marknaden visar det att det är WooCommerce följt av Shopify och Adobe Commerce (Magento). Detta baserat på antalet aktiva handlare med plattformen som sin e-handelsplattform.
- WooCommerce – 31,74% av e-handlarna
- Shopify – 17,15% av e-handlarna
- Adobe Commerce (Magento) – 5,19% av e-handlarna
- Wikinggruppen – 3,04% av e-handlarna
- PrestaShop – 2,76% av e-handlarna
- Abicart – 2,35% av e-handlarna
- Quickbutik – 2,18% av e-handlarna
- Norce – 1,23% av e-handlarna
- nopCommerce – 1,06% av e-handlarna
- OpenCart – 0,84% av e-handlarna
- Litium – 0,70% av e-handlarna
- Centra – 0,68% av e-handlarna
- Wix – 0,55% av e-handlarna
- Vendre – 0,53% av e-handlarna
- Salesforce Commerce Cloud – 0,53% av e-handlarna
Det är intressant att notera att flera stora open source plattformar är i toppen av listan med WooCommerce, Adobe Commerce (Magento) och PrestaShop. Detta samtidigt som vi vet att Shopify går fram väldigt starkt både i Sverige och internationellt och speciellt inom DTC-handeln tagit en väldigt stark position. Vi har även väldigt starka svenska e-handelsplattformar som vi noterar högt upp på listorna. Vi har i datan ca 25% som är custom system eller okända plattformar.
Vilken e-handelsplattform har högst estimerad median försäljning?
Eftersom vi är väl medvetna om att olika e-handelsplattformar är olika starka beroende på storleken på e-handlare så har vi baserat på estimerad försäljning per e-handlare. Vi har försökt rangordna de på topplistan efter estimerad median-försäljning enligt ett tredjepartsverktygs data.
- Salesforce Commerce Cloud
- Centra
- Norce
- Litium
- nopCommerce
- Adobe Commerce (Magento)
- Vendre
- Shopify
- OpenCart
- Wikinggruppen
- Prestashop
- Abicart
- Quickbutik
- WooCommerce
- Wix
Det visar en bild att beroende hur man ser på storlek på e-handelsplattformar får man väldigt olika utfall. På en plattform som Shopify finns det en blandning av större handlare som blir allt fler och väldigt många mindre e-handlare vilket drar ner medianen en del. Salesforce Commerce Cloud och Centra har en hög estimerad genomsnittlig försäljning men färre handlare som använder plattformarna. Adobe Commerce (Magento) har länge varit ett alternativ som många bytte till efter att ha kommit upp lite i försäljning, vilket är min teori varför många halvstora och större handlare sitter på Magento-plattformen idag.