Stora medier blir straffade av Google – jämnare spelplan för mer seriösa aktörer
Stora medier som Expressen har idag blivit straffade av Googles nya spam-policy (Site Reputation Abuse). Detta är en ny policy som Google förvarnade om redan i mars 2024. Internationellt har denna nya policy tidigare slagit ut stora mediers satsningar på affiliate marketing, ett konkret exempel är Forbes.
Medier har under längre tid kunnat kapitalisera på sin auktoritet, och hyra ut eller samarbeta med bolag som skriver artiklar om allt från snabblån till rabattkoder, på en subdomän till mediet. Ett exempel är lanapengar.expressen.se som gynnats kraftigt av att haft Expressen i ryggen.
Nu har stora delar av denna subdomän tagits bort från Google, och syns inte längre.
Ett annat exempel är Svenska Dagbladets rabattkoder:
Även denna del av deras webbplats har blivit i stort sett borttagen från Google.
Vad är Site Reputation Abuse?
Site Reputation Abuse är en policy som införts i Googles spam policy, och som används för att neutralisera sökresultaten. När AI-innehåll blev populärt och varje webbplatsägare kunde skapa högkvalitativt innehåll (enligt Googles algoritmer) valde Google att skruva på sin algoritm för att få upp seriösa hemsidor. Detta har skapat en lucka att utnyttja starka domäner, såsom större medier.
Historien återupprepar sig
Detta är inte första gången som medier blir straffade för denna typ av aktivitet. Redan 2019 straffades flera medier (däribland Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Expressen) för deras rabattkod-satsningar. De hade samarbeten med aktörer som drev en rabattkods-plats på deras domän. Det vi ser nu är en bredare policy som syftar till att permanent bli kvitt detta problem.
Det återstår att se hur detta påverkar de större medierna och om historien kommer återupprepa sig – ännu en gång.