SEO för Magento – Så lyckas du med Adobe Commerce SEO
Magento SEO handlar om anpassa Magento efter vanliga SEO-utmaningar som svårigheter med breadcrumbs på produktnivå, duplicerat innehåll från flera URL:er och prestandaproblem som kan påverka laddningstider. Lösningar inkluderar användning av moduler, noindex, kanoniska URL:er, caching, optimering av bilder, och användning av CDN.
I denna guide går vi igenom allt du behöver veta innan du sätter igång med Magento för att sätta grunden för en stabil tillväxt ur SEO-aspekt.
Är Magento SEO-vänligt?
Ja, Magento är SEO-vänligt. Likt andra plattformar är Magento/Adobe Commerce väldigt anpassningsbar och det är viktigt att tänka på att ingen plattform är helt felfri ur SEO-aspekt.
Vanliga SEO-problem med Magento
I stort sett alla plattformar har vissa SEO-problem, och Magento är inget undantag. Nedan nämner vi några av de problem vi som SEO-byrå stött på kopplat till just Magento.
- Svårigheter att sätta upp breadcrumbs på produktnivå
För produkter som ingår i flera kategorier har vi stött på att det inte går att ställa in en primär kategori för att generera breadcrumbs (brödsmulor) på produktnivå.
En lösning som webbutvecklare använt sig av är denna modul i Magento. Det finns även andra lösningar på problemet, men denna modul har vi sett lösa problemet tidigare.
- Duplicerat innehåll
Magento genererar ofta flera URL:er som leder till samma produkt eller kategori, vilket kan skapa duplicerat innehåll. Detta har oftast att göra med filter eller sortering, vilket är ett generellt SEO-problem för e-handlare.
Några lösningar på detta problem är att sätta noindex, blockera filter och sortering i robots.txt och i vissa fall lägga in kanoniska URL:er för duplicerade sidor.
- Prestanda
Magento kan vara resurskrävande och leda till långa laddningstider, vilket påverkar både användarupplevelsen och SEO. Se optimera bilder, aktivera caching, använd en Content Delivery Network (CDN) och se till att servern är tillräckligt kraftfull för att hantera trafiken.
Sätt igång med SEO för din Magento e-handel
- Gör en sökordsanalys: Börja med att analysera dina kunders sökbeteende. Med detta skapar du en förståelse för vilken typ av sökord du bör synas på, och vilka sidtyper du behöver skapa, för att attrahera kunder till din e-handel.
- Optimera titlar och produktnamn: Se till att optimera dina kategorier och produkter utifrån de sökord som dina produkter är relevanta för och vad dina kunder faktiskt söker efter.
- Navigering och sajtstruktur: Länkar du till de viktigaste sidorna i menystrukturen? Använder du breadcrumbs
- Aktivera Google Search Console: Sätt igång Google Search Console för att få insikter om vilka sökord och sidor du får klick och visningar ifrån.
- Implementera XML-sitemap: Implementera en sitemap och se till att den uppdateras allt eftersom du skapar nya sidor. Skicka denna sitemap till Google Search Console för att säkerställa effektiv avspindling av din webbplats hos Google.
- Schema markup: Tillämpa schema markup för produkter för mer visuella sökresultat. Se även till att aktivera free listings vilket gör att du kan synas i Popular Products.
- Implementera automatiska ompekningar vid sidflytt: Se till att alla ändringar i URL pekar om till den nya URL:en. Då slipper du tänka på att peka om 404-sidor lika ofta.
Lästips: Så optimerar din e-handel för SEO
Vad är Magento (Adobe Commerce)?
Magento, numera Adobe Commerce, är en populär e-handelsplattform både i Sverige och internationellt. Adobe Commerce används generellt av något större e-handlare. Magento erbjuder en skalbar och effektiv hantering av din e-handel.
Vill du ha hjälp med SEO? Kontakta oss idag för att få en kostnadsfri audit.