SEO för Abicart – Så lyckas du med Abicart SEO

|

Abicart SEO är åtgärder som du gör på din e-handel hos Abicart för att förbättra din synlighet på Google. Detta genom att använda ompekningar, säkerställa bra laddningstid och rendering av innehållet samt optimera titlar och innehåll. En av lösningarna inkluderar att använda sig av Abicart API.

Är Abicart SEO-vänligt?

Ja, Abicart är SEO-vänligt. Du har hög flexibilitet och för en liten eller mellanstor e-handel är Abicart ett bra val. De har vissa problem med redirects, prestanda och rendering. Men överlag är det ett bra val av e-handelsplattform.

Vanliga SEO-problem med Abicart

Nedan är en rad olika problem vi stött på med Abicarts plattform ur ett SEO-perspektiv.

Inget system för ompekningar

Abicart har inget dokumenterat system för att själv göra ompekningar (redirects) på deras plattform. Du behöver utifrån dokumentationen kontakta kundsupporten och be dem peka om en sida som du har flyttat till en ny URL. Detta kan ibland gå snabbt, i andra fall kan det dröja veckor innan du får svar.

Däremot presenterade Abicarts kundtjänst en lösning för detta.

Så pekar du om URL:er i Abicart:

  1. Gå till https://admin.abicart.se/backend/jsonrpc/v1/console/
  2. Skriv in Admin.login(“username”, “password”) i konsolen, fyll i ditt användarnamn och lösenord och tryck Enter.
  3. Klistra in koden du får som svar i “Auth”.
  4. Skriv in Url.redirect(“https://GAMMALURL“, “https://NYURL“) i konsolen så läggs ompekningen in.

Server cache som rensas

Vi har sett flera fall där serverns cache rensas hos Abicart och time-to-first-byte (TTFB) går upp i taket. Detta kan påverka crawl rate och göra att Google spindlar av din e-handel mindre för att inte överbelasta servern.

Renderingsproblem

Problem med renderingen och rendering av tomma sidor är något vi sett hända på Abicart flera gånger. Detta såg vi genom att inspektera URL:er i Google Search Console och blivit mötta av tomma eller sidor som ser ut att vara statuskod 404 (men svarar med statuskod 200).

Sätt igång med Abicart SEO

Som med SEO överlag så fungerar det på liknande sätt oavsett plattform. Nedan följer några råd kopplat till hur du kommer igång med SEO för Abicart.

  1. Skriva SEO-anpassade produkttitlar: Vad söker dina potentiella kunder efter?
  2. Lägg till effektiva produktbeskrivningar: Fånga in de sökbeteenden som finns och erbjud viktig information om dina produkter. Finns det någon information du kan vara unik att presentera så kan du tillföra informationsvärde.
  3. Optimera sidtitlar och beskrivningar för kategorisidor: Använd rubriker och håll dina kategorier kärnfulla.
  4. Förbättra navigering och brödsmulor för bättre användarupplevelse: Använd interna länkar för att stärka relevansen mellan dina sidor. Skapa relation mellan sidorna så att Google förstår ert utbud.
  5. Tillämpa schema markup för bättre visning i sökresultat: Tala direkt med sökmotorerna genom att strukturera upp data kopplat till dina produkter, kategorisidor och artiklar. Detta kan hjälpa dig med allt från att få stjärnor i sökresultaten till att synas bättre i Google Popular products.

Läs mer: Så optimerar du din e-handel för SEO

Vad är Abicart?

Abicart är en svensk e-handelsplattform som används för att skapa och driva webbutiker. Plattformen erbjuder en användarvänlig lösning för företag som vill sälja produkter online, med funktioner som produktkataloger, betalningsintegrationer och marknadsföringsverktyg.