SEO 2025 – 8 fokusområden

|

SEO-strategier för 2025 fokuserar på att följa och långsiktigt anpassa sig mot den generativa sökutvecklingen, där vi fortsatt ser Googles dominans även om intressanta konkurrenter som ChatGPT Search och Perplexity är spännande att följa. Fokus för e-handlare bör vara att optimera för nya funktioner som Google Popular Products.

Det är viktigt är att prioritera användardata, effektiv crawl och att skapa högkvalitativt innehåll som tillför unikt värde och stärker ämnesauktoritet. Storskaliga förändringar kan snabbt förbättra resultat, men framgång kräver balans mellan innovation, fokus och kontinuerlig optimering av både teknik och innehåll.

1. Generativt sök

Generativt sök kommer rullas ut i flera tjänster under 2025 och det gäller att följa utvecklingen och sätta en långsiktig plan för att stödja synlighet i generativt sök. ChatGPT search lanserades under november 2024 och Google AI-overviews rullas ut till över 100 länder men ännu inte EU. Det är dock lätt att överskatta den kortsiktiga effekten av dessa utrullningar och lägga för mycket fokus på dessa. Vi behöver vara agila men fokusera på de källor och det nuläget vi har här och nu. Google kommer med största sannolikhet fortsatt ha en marknadsandel på över 90% under hela 2025, vilket gör att det är där de kortsiktiga affärsmässiga vinningarna finns.

2. Google Popular Products

Google Popular Products rullades ut under våren 2024 i Sverige och större delen av Europa. Det har haft en kraftfull påverkan på e-handelssökningar och vi förväntar oss att utvecklingen av Googles Shopping-resultat kommer fortsätta i denna riktning. Vi har under hösten noterat att Google rullat ut en ny AI-shoppingvy i USA som blir spännande att se när och hur den kommer till EU. För att arbeta med Popular Products och öka synligheten arbetar man med produktdata utifrån ett SEO-perspektiv som stödjer alla delar av Google Shopping Graph. Vi ser en utveckling där SEOare behöver arbeta mer med datan i Google Merchant Center, eftersom datan skickas både via feed och strukturerad data. Detta är ett område som det kan finnas väldigt stor uppsida på för många e-handlare.

3. Användarengagemang (User engagement)

Användarengagemang och datan kring användares beteende på webbplatsen har tydliggjorts ännu viktigare i den DOJ rättegång och Google läckan som var senaste året. Därför behöver SEO 2025 lägga ännu större fokus på användardata för att driva strategin åt rätt håll. Speciellt med fokus hur användarna rör sig i Chrome och hur vi kombinerar SEO-strategin med andra marknadsföringskanaler.

4. Spindling, rendering och indexering

Fokus på spindling, rendering och indexering ökar i takt med att Google och andra sökmotorer har en allt större webb att crawla ställer de högre krav på webbplatserna som ska crawlas och indexeras. När det ställs högre underhållskrav på varje sida behöver vi prioritera vad vi ska fokusera på. Det innebär att sökmotorerna prioriterar utifrån hur snabbt webbplatserna går att crawla men även kvalitén på varje sida som crawlas. Detta gör att många gånger är steg 1 för de flesta webbplatser att se över vad som sökmotorerna inte behöver crawla för att spara crawlbudget och uppvisa en högre kvalité i vare sida som crawlas.

5. Skapa endast sidor som tillför värde

Skapa endast sidor som tillför värde till användaren och ta bort alla sidor som inte gör det. När högre krav ställs på varje sida för att kunna underhålla de behöver vi prioritera vad vi fokuserar på. Vi har fått möjligheten att skapa innehåll snabbare med hjälp av verktyg som AI, vilket vi självklart ska använda men samtidigt måste vi säkerställa att vi skapar innehåll som ger unikt värde och har hög kvalité. Många gånger är dessa två aspekter motsatser och det är extremt viktigt att vi lägger fokus på att hitta en balans här där vi kan skapa hög kvalité i volym.

6. Fokusera på ett huvudämne

Fokusera webbplatsens innehåll mot ett huvudämne och bli bäst på din marknad att täcka det ämnet på både djupet och bredden. Det har blivit väldigt tydligt både i Google läckan och den senaste utvecklingen i sökresultaten att ämnesauktoritet för en domän eller en katalog på en webbplats kan ge enorma fördelar inom det ämnet.

7. Tillför unik data och information

Genom att tillföra unik data och information både i form av nytt innehåll och uppdaterat innehåll oavsett om det är produktdata, studier, recensioner, analyser eller vad det nu kan vara skapar du ett unikt perspektiv i Googles ögon. Google rörde sig under många år mot att allt innehåll i sökresultaten innehöll exakt samma information, vilket helt har förändrats. Sökintentionen och entiteterna som behöver behandlas kvarstår men utan att tillföra ett unikt perspektiv på ett eller annat sätt ser inte Google samma informationsvärde i källan.

8. Gör storskaliga förändringar

Genom att göra storskaliga förändringar på en större del av webbplats, eller en del av en webbplats, kan man få Google att göra en ny bedömning och skapa snabba resultat. SEO skalar över tid men det går att få snabba initiala resultat om man tar actions och gör rätt saker, vilket såklart beror på webbplatsens utgångspunkt.