Sammanställning av några av de viktigaste Google Ads-nyheterna sommaren 2024

1) Performance Max har fått bättre rapportering, varumärkessäkerhet och generativa-verktyg


Google ha äntligen lanserat konverteringsmätvärden på tillgångsnivå vilket ger oss bättre förståelse för hur våra annonser fungerar. Och vi har även fått:

  • Rapportering av YouTube-videoplaceringar
  • Tredjepartsverifikation för varumärkessäkerhet på YouTube och Display
  • Utökade bildredigeringsmöjligheter med generativ AI
  • Och förbättrad generering av tillgångar för flera kampanjtyper

2) Merchant Center kommer få en ny smart integration för att skapa annonser


Google har även introducerat att en ny integration mellan Google Merchant Center och Google Ads kommer som underlättar skapandet av annonser för e-handlare.

  • Annonsörer kommer kunna länka Merchant Center-feeds med PMax-kampanjer
  • Och använda AI-bildredigeraren i Google Ads för att förbättra produktbilder
  • Redigerade bilder kommer sparas sparas i Asset Library för användning i kampanjer
  • Finns inget officiellt datum från Google för när det kommer lanseras brett och på vilka marknader.

3) Stor bugg i Google Ads – visade produktdata i fel annonskonton


Den 31 juli upplevde Google problem för ett begränsat antal annonsörer, och visade produkter från fel Merchant Center i vissa annonskonton. Till följd av detta stängde Google av rapportering av produktgrupper och produktannonser i Google Ads-gränssnittet för alla annonsörer och API:et den 1 augusti.

  • Rapporteringen har sedan dess återställts för alla annonsörer som inte påverkades
  • Google säger att annonseringen inte har påverkats under denna period
  • Bland de som påverkades går det inte att komma åt produktdata via varken rapporter, produktfliken eller via tredjepartsverktyg och script