Saker att tänka på för Google Ads nu när Amazon lanserats i Sverige

3 november 2020 //
  • Amazon budar aggressivt och har råd att ”blöda pengar”. Alla som kan tänkas gå upp mot Amazon i auktionen måste därför hålla mer örnkoll än vanligt på sin egen budgivning, CPC och ROAS för att se hur den påverkas.
  • Förlita er inte 100% på automatiserad budgivning och att Googles algoritm omedelbart skall anpassa sig till att Amazon kommer in på marknaden. För Googles algoritm så är Amazon ”bara” en till annonsör som är med i budgivningen. Vi vet mer information än så, vi vet att Amazon är den enskilt största spenderaren på Google i världen och att deras mål är att snabbt driva mycket trafik och ta marknadsandelar.
  • Håll noggrann koll på ”auktionsinformation” inne i Google Ads för att se när Amazon dyker upp och hur det påverkar auktionen.
  • Kolla om det påverkar er visningsandel att Amazon är med i auktionen.
  • Beroende på hur mycket ni ser Amazon som en farlig konkurrent ta en diskussion och beslut på om det påverkar den/de KPI:erna som ni jobbar mot. Bör ni stå upp mot de och eventuellt sänka era ROAS/COS/Profit/LTV-targets under en period för att göra deras etablering svårare eller bör ni fortsätta med nuvarande targets.
  • Amazon har nu vid lansering som det verkar rätt generiska annonser så lägg tid och kärlek på att se till att ni har riktigt vassa annonser som tydligt beskriver alla fördelar med att köpa hos er. Använd alla annonstillägg så att ni får en så stor och informativ annons som möjligt. Studera Amazon annonser och se hur ni kan se till att era annonser gör er till ett mycket attraktivt alternativt.

Tillbaka till listor