Så kan betalt sök förändras under 2023 av AI och Bing
Så kan betalt sök förändras under 2023 av AI och Bing
Både Bing och Google har haft stora lanseringsevent för sina satsningar på AI i sök. Bings lansering blev lyckad med fortsatt stor hype.
Inom 48 timmar hade över en miljon personer skrivit upp sig på väntelistan för den nya versionen av Bing med AI (jag är en av dem). Googles event blev mindre lyckat och det fick Googles moderbolag Alphabets aktie att dyka.
Det är uppenbart att om Bing får ett rejält ökat antal användare i och med lanseringen av deras nya sökmotor kommer det leda till att Microsoft Ads blir en större och viktigare försäljningskanal.
Och det kommer vara en konkurrensfördel för de som redan är igång med Microsoft Ads. De kommer kunna accelerera direkt om det tar fart på riktigt.
Både Bing och Google har informerat om planer att ge en AI-chat tydligare plats. Så frågan är vad AI-söket kommer göra med paid search.
VAD INNEBÄR DET FÖR MARKNADSFÖRARE?
Från vår synvinkel är det intressant att analysera och spekulera i vad det här kan komma att innebära. Och vi ser ett antal saker för hur det skulle kunna påverka marknadsförare:
- Det skulle kunna vara negativt för paid search och marknadsförare som förlitar sig på kanalen om användarna inte uppmuntras att klicka på en annons för den information de söker.
- Det kan även leda till möjlighet att få bättre matchning av frågor med annonser på ett mer intuitivt sätt och förbättrad inriktning. Vilket skulle kunna resultera i bättre ROAS för annonsörer.
- Om Microsoft tar en större andel av sökbranschen blir det också aktuellt för fler marknadsförare att lägga till Microsoft Ads i sitt dagliga arbete. Som tur är finns mycket som går att automatisera genom att importera optimerade Google Ads-kampanjer in i Microsoft Ads.
- Inom en relativt snar framtid kommer vi behöva lära oss hur annonser införlivas på ett naturligt sätt i AI-resultaten. Det blir en spännande utmaning.
- Vad är det som kommer avgöra för att kundernas varumärken skall bli ett av de som sökmotorerna väljer att lista i sina AI-svar.
- För marknadsförare som hanterar Google Ads-konton som har en månadsbudget på över 100 tusen kronor och mer så har det varit högst relevant redan tidigare att även köra Microsoft Ads.
- Om Bing i och med den här lanseringen får en rejäl ökning i antal användare kommer Microsoft Ads bli relevant för ännu fler annonsörer, även de som har en lägre Google Ads-budget.
- Förhoppningsvis kan det även göra att det ställs högre krav på Google att verkligen leverera en bra tjänst till marknadsförare och annonsörer. Det har länge varit Google som dikterat spelreglerna och alla har behövt anpassa sig därefter.
ANALYS OCH REKOMMENDATION
AI-söket är mycket spännande och det går fort. Möjligtvis för fort för Google just nu. Men med Googles resurser kommer de göra allt de kan för att komma ikapp och förbi Bing.
Inom kort kommer vi alla få tillgång till de nya versionerna och då kommer vi få bättre förståelse för hur betalt sök kommer införlivas på ett naturligt sätt i i AI-resultaten.
Vi tror att Google och Bing initialt vara lite försiktiga med att lägga in för mycket annonser till en början. Det viktigaste för Google och Bing blir fortsatt att leverera den bästa användarupplevelsen.
Därefter när användarna visat att de ser ett ett stort värde att ofta använda tjänsten blir det naturligt att koppla på betalda annonser som smälter in på ett naturligt och smidigt sätt.
Vår rekommendation är:
-
Skriv upp er på väntelistan för att få testa den nya versionen av Bing med AI. Se länk nedan vart man gör det.
-
Följ noggrant hur Googles motsvarande AI-lösning utvecklar sig.
-
Börja använda AI-söket regelbundet så ni lär er hur det fungerar i praktiken.
-
Börja följa noggrant i era egna verktyg hur mycket trafik ni får från Bing.
-
Om ni inte redan har det; sätt upp ett Microsoft Ads-konto så att ni är redo att börja annonsera om det visar sig att Bing får ett stort uppsving i användande.