Pinterest trendspaning 2024

12 januari 2024 //

Ta del av Pinterest trendspaning 2024, eller ”fusklappen” som dom själva benämner den.

Vilka trender kommer att bli de hetaste under 2024? Pinterest har använt sig av alla de sökningar som sker på plattformen, från sina 480 miljoner följare. Vilka de sedan har analyserat och modulerat, för att hitta mönster i all data. Detta har resulterat i att Pinterest identifierat hela 23 trender, som kommer att få fäste och influera användarna/konsumenten 2024. 

För att hjälpa företag att kapitalisera på dessa trender, skapade Pinterest redan i december 2023(?) en onlinebutik på sin plattform, ”The Pinterest Predicts Shop”. Där kan användarna redan nu hitta och shoppa från de varumärken som kategoriseras (platsar mot betalning?) inom respektive trend. 

Vad är min analys av detta? Pinterest påstår sig att under ett par år kunnat pricka in de kommande trenderna. Detta är inget som jag har dubbelkollat träffsäkerheten på, så kanske så är fallet. Men en sak som alltid slår mig med dessa trendspaningar; är det en till 100% genuin och objektiv spaning som bygger på ett iakttagande och en beteendeanalys av en population? Eller är det ett försök till att skapa en trend(er)? Eller en kombination?

Att Pinterest redan i december skapade denna onlinebutik, där trenderna är kategoriserade, tyder på det senare. Det känns lite omvänt att redan innan året startat, börja paketera och sälja de trender som ”man tror” kommer att inträffa under kommande år.  

Hur som helst tycker jag att det är en smart paketering av Pinterest. De har tagit fram en lösning/produkt som ger både trygghet till annonsören och trygghet till konsumenten/användaren. Dock på olika plan. Annonsören/varumärket vill pricka in rätt trend(er) för att öka försäljningen. Medan konsumenten vill följa trenden för att tillfredsställa det mänskliga behovet av att känna samhörighet, och således slippa känna ett utanförskap. 

Här generaliserar jag, alla följer inte rådande trender. Men jag ställer mig i det långa ledet med de som hävdar att människan är ett flockdjur, vilket starkt påverkar våra livsval och konsumtionsval.   

 

De kommande 23 trenderna (som förutspås) är och definieras samt förklaras av Pinterest som:

”Ecletic Grandpa:

En bransch som ofta definieras av det nya och mode för unga, kommer snart att hysa en arketyp lika gammal som den är uttrycksfull och excentrisk: Mor- och farföräldrar. Tänk retro streetwear, chic cardigans och anpassade kläder när Generation Z och baby boomers leder tillväxten i sökningar efter morfar-stil samt eklektisk klädstil och retro streetwear.”

”Be Jelly:

Du hörde det här först: Från heminredning till haute couture till skönhetsidéer kommer vår musa år 2024 att vara en mycket mjuk ryggradslös varelse: maneten. Generation Z och millenniegenerationen driver denna trend och söker efter manetlampa, manetmössa och till och med manetfrisyr.”

”Kitchens:

Nästa år kommer generation X och baby boomers att utöka sin köksdesign och sina matlagningsprodukter med secondhand-fynd, vintage-apparater och starka färger som retro rosa. Ut: Traditionella bondgårdskök. In: Kitschiga kök.”

”Cafécore:

Kaféatmosfären kommer hem. Med intensiva sökningar efter termer som kafétavla och kaffestation inredning, skapar människor en fullständig caféupplevelse där de bor.”

”Make It Big:

Skönhet och smycken kommer att bli större, djärvare och puffigare år 2024. Millennial- och Gen Z-konsumenter kommer att föredra överdimensionerad prakt, och letar efter stilar som matchar deras fluffiga hårestetik.”

“Blue Beauty:

Aquamarin smink är tillbaka, djärvare och ljusare än någonsin. År 2024 kommer Generation Z och millenniegenerationen att söka efter blå-glåmigt smink och pastellblå ögonskugga. Detta när de hittar sätt att inkludera denna 60-talsklassiker i sina moderna skönhetsrutiner. Det bästa? Den blåa nyansen är slående på alla.”

“Bow Stacking:

Millennials och Gen Z kommer att omfamna konsten att paketera rosetter år 2024, när de pryder sina kläder, skor, hår och smycken med denna delikata detalj. Sökningar ökar för rosettklädsel, rosetthalsband, klackar med rosetter med mer.”

“Making a Racket:

Gör plats för pickleball. Generation Z och millenniegenerationen kommer att förtjusas av badminton 2024. Sökningar efter allt från badmintonklädsel till spela badminton och till och med badminton trash talk ökar.”

“Groovy Nupitals:

2024 kommer bröllop inspirerade av 70-talet göra comeback. Med disco-dekor och bohemiska möhippor som ger äktenskapet en retrokänsla.”

“Give a Scrap:

Konsumenters engagemang på Pinterest antyder en stark trend mot att återanvända tyger för unika kläder samt en ökande medvetenhet kring hållbarhet inom mat. Där vanliga recept med rester kommer att göra överbliven mat till något trendigt.”

“Melty Mashups:

Denna trend kombinerar kladdigt goda unna-dig-favoriter, till läckra kombinationer såsom burgare-quesadillas och pizza-grytor.”

“Tropic Like It´s Hot:

Med ökande sökningar på termer som ananas mocktails och kokosnöts-estetik är det säkert att förutsäga en trend med tropiskt inspirerade drycker, heminredning och mode.”

“Head to Glow:

Fokus på ansiktsvård skiftar nu till hela kroppen, när baby boomers och generation Z satsar på lyxiga lotions, spa-upplevelser i hemmet samt solskyddsfaktor med hög skyddsfaktor. Sökningar efter kropps- och hudvårdsrutin har kraftigt ökat med 1 025 %.”

“Rest Stops:

Slowcations är de nya semestrarna. Generation Z och millenniegenerationen saktar ner livet genom att dra sig till avslappnade platser. Genom att söka efter staycation hotell och slow life, vill de ha färre nätter ute och fler lata morgnar i sängen.”

“Big Talk:

Människor går online för att hitta sätt att skapa djupare offline-kontakter. Emotionell intimitet, liksom frågor för par att återknyta och djupa frågor att ställa till vänner är populära söktermer. Människor vänder sig till Pinterest för nya konversationsstartare.”

“Inchstones:

Föräldrar firar sina småbarns små triumfer och söker små ögonblicks-minnen. Detta genom söktermer som idéer för månatliga milstolpar, idéer för belöningar vid toaletträning och fest för min första lilla tand.”

“Western Gothic:

En mix av vintage Americana-chic, med en djup dämpad nyans är på horisonten. Detta när sökningar ökar för västerländska sängkläder idéer, lantliga rum idéer, västerländsk gotik, med mer. Förvänta dig att se Generation Z och baby boomers skapa sin egen stil med sensuella inslag, som mörka fransar och ännu mörkare färg.”

“Jazz Revival:

2024 kliver vi in i en ny jazz-era. Denna trend drivs av millenniegenerationen och Generation Z. Som kommer att byta ut sina elektroniska beats mot något betydligt mer retro än funkspellistor: Jazzinspirerade outfits, svagt upplysta platser och lo-fi-stilar är alla på uppgång.”

“Aquatecture:

Denna trend sträcker sig långt bortom det genomsnittliga akvariet. Där Generation X och millenniegenerationen kommer att bli undervattens-trädgårdmästare 2024. De kommer att satsa helhjärtat på små akvariedesigner och överdådiga sköldpadds-terrarium.”

“Knockout Workouts:

Historiskt sett har vi rapporterat om trender som befinner sig i det lägre intensitetsutrymmet. Men under 2024 är hög intensitet tillbaka och gör sig påmind. Millenniegenerationen och Generation Z kommer att satsa helhjärtat på kampsporter som karate, kickboxning och jiu-jitsu, som sin dagliga dos av egentid. Vilket får dem att känna sig starkare, lugnare och kraftfullare. Detta med sökningar som skuggboxningspass, jiu-jitsu och karate kumite på uppgång.”

“Cute Coins:

Kreditkortsdekaler, teddy bank eller estetisk spargris: 2024 kommer Generation Z och millenniegenerationen att ta sina pengar och göra dem sötare. Kreditkort kommer att få ett ansiktslyft. Spargrisar kommer att skräddarsys.”

“Dirt Flirts:

Nästa år kommer baby boomers och generation X att lasta sina fyrhjulsdrivna fordon och bege sig mot bergen, eller åtminstone se ut som om de gör det. Off road camping, off road car, off road wheels – dessa ökande söktermer säger allt: Det kommer att bli ett äventyrligt 2024.”

“Hot Metals”:

Svala silvertoner och djärvt krom kommer att fortsätta växa under 2024. Särskilt är det Generation Z och millenniegenerationen på Pinterest som driver denna estetik med tungmetall. När de söker efter saker som aluminiummöbler, nail art metallic och aluminiumdörr design.

/Robert Ruben Ahlén

Tillbaka till listor