Pinterest lanserar AI-assistent för personal shopping & stilrådgivning

| | |

Pinterest lanserar Pinterest Assistant, en AI-driven visuell assistent som ska agera likt en personlig stylist, inredare eller till och med festplanerare. Användaren öppnar en konversation där Pinterest Assistant hjälper hen med anpassade shoppingtips.

Så fungerar Pinterest Assistant 

Användaren kan prata eller skriva till Pinterest Assistant som i en konversation, som sedan baserar sina rekommendationer på användarens sparade pins & anslagstavlor (dvs. stil, smak och intressen) samt på andra användare som Pinterest identifierat har liknande preferenser.

Syftet är att leverera produkter som är skräddarsydda för just den specifika användaren och det hen söker hjälp med. Pinterest menar att den röst- och bildbaserade funktionen tar shoppingupplevelsen ett steg närmare en verkligt visuell fysisk shopping. 

Kostnadsfri analys av er SoMe-annonsering

Investerar ni minst 50 000 kronor/månad på Meta & andra sociala medier erbjuder vi en kostnadsfri audit av er annonsering. Analysen görs av seniora specialister. Vi utmanar gärna er nuvarande strategi.

Exempel på kommandon kan vara:
• “Visa mig festklänningar som passar min stil”
• “Vilken bordsduk ska jag köpa för att matcha det här middagsparty-collaget?”
• “Jag behöver nya prydnadskuddar som matchar min vardagsrumsinredning”

Pinterest betonar att Assistant – till skillnad från traditionell sökning eller chattbotar, som är mest användbara när du redan vet vad du letar efter – är designad för de ögonblick när man inte riktigt vet vad man söker. 

“People, especially Gen Z, say that the magic of Pinterest is that it ‘just gets me’, whether that’s finding the perfect outfit or knowing your distinct style. With Pinterest Assistant, we’re supercharging that magic by leveraging AI to help our users discover and shop like they would with that person who knows them best.” säger Bill Ready, VD för Pinterest.

Avancerad visuell AI med 30 % bättre prestanda

Det som skiljer Pinterest Assistant från andra AI-funktioner är dess visuellt fokuserade, multimodala AI-modell (bild + röst + text). Pinterest säger att deras senaste modell för visuell sökning – byggd på deras egna signaler och “Taste-graph” – är över 30 % bättre än standardmodeller när det gäller relevans i shoppingrekommendationer.

Lansering

Pinterest Assistant rullas nu ut i betaversion till amerikanska användare som är 18 år+. En bredare lansering planeras under de kommande månaderna. Det är i dagsläget oklart exakt när funktionen kommer till Sverige.

Källa: https://newsroom.pinterest.com/news/pinterest-assistant-revolutionizing-the-way-you-shop-online/

Kontakta oss om du behöver hjälp med lyfta resultaten från er annonsering på Pinterest.