Nycklar till framgångsrik annonsering på Pinterest

Tips till alla e-handlare som funderar på att satsa på annonsering på Pinterest, men som inte är speciellt / eller inte alls aktiva i kanalen. Har man ingen som helst närvaro är givetvis det första steget att starta upp ett affärskonto på Pinterest.

Använd det organiska arbetet för att se över hur ni ska ta er ann annonseringen, under förutsättningen att spårningen är på plats. Statistiken avslöjar kanalens performance. Sätt en rutin för uppföljning samt att ni avsätter resurser för att skapa och A/B-testa materialet. 

Vad är då det bästa tillvägagångssättet för att inleda arbetet / öka närvaron med och i kanalen, med fokus på att vid ett senare tillfälle starta med annonsering på plattformen? 

Börja med att definiera en tydlig strategi för kanalen, där slutmålet är försäljning, och skapa arbetsplan för dessa områden:

1) Material / PINS.

  • A/B-testa olika PINs och variera content-fokus mellan livsstil, kategori samt produkter.

Pinterests egna rekommendation är att komma igång med 6-8 PINS per Board/anslagstavla, vilket ger algoritmen en bra initial grund för inlärning. Löpande rekommenderar Pinterest att posta en ny PIN / vecka / anslagstavla. 

Pinterests algoritm prioriterar kvaliteten på innehållet, snarare än hur nytt det är.

  • Avsätt resurser för att skapa content. Några rekommendationer att tänka på vid skapandet av content:
    • Pinterest rekommenderar att bilderna ska vara i formatet 2:3, 1000 x 1500 px. 
    • Håll titel och beskrivning kort och koncis.
    • En PIN:s beskrivning spelar en stor roll i sökningar. Inkludera relevanta nyckelord för att nå rätt målgrupp. Undvik onödigt fluff och utfyllnad. Nämn varumärket, helst i den första meningen.
  • Använd smarta kopplingar, för att spara tid och skapa synergier mellan kommunikationskanalerna. 

Såsom integrationen mellan Meta och Pinterest, där det nu finns möjlighet att integrera Instagram-profilen med Pinterest-profilen. Vilket innebär effektivare hantering av era organiska inlägg mellan dessa plattformar. När kopplingen görs så kommer alla Reels (som lagts upp senaste 90 dagarna) automatiskt att synka över till Pinterest, och därefter kommer varje Reel som läggs upp efter att kopplingen gjorts att synkas över till Pinterest.

2) Annonskonto, spårningen och datainsamling

  • Om ni inte redan har ett annonskonto på plats, sätt upp det. Så att ni i god tid är förberedda när arbetet med annonseringen inleds.
  • Implementera Pinterest spårningen, kopplat till annonskontot, så att systemet börjar samla in data i god tid innan annonseringen startar

3) Analys-verktyg

När ovan är på plats, använd dessa verktyg för att följa upp statistik, A/B-testen, trender med mer och agera utifrån datan:

  • GA4 – följ upp den organiska trafiken och se över vad kanalen genererar organiskt.
  • Pinterest egna analysverktyg:
    • Audience Insights: visar dina existerande och potentiella kunders intressen, baserat på deras beteende på plattformen.
    • Pinterest Analytics: följ och identifiera dina bäst presterande Boards/anslagstavlor och använd insikterna i annonseringen. 
    • Pinterest Trends: följ de trender som är aktuella på plattformen, för att kunna agera och hänga på trenden (under förutsättningen att den är relevant för ditt varumärke).
    • Conversions Insights: ett verktyg som rapporterar genererade konverteringar från organisk och betald trafik.

Kortfattat ges det två fördelar med att arbeta med kanalen och materialet till det organiska, som löpande analyseras och A/B-testas: 

  1. Ni får en känsla av vilken tonalitet, budskap, utformning etc som er målgrupp tar till sig, dvs vilket material som på något sätt konverterar. Denna kunskap kan ni sedan lyfta in i annonseringen.
  2. Det ger er också en insikt i om ni har de interna resurser som krävs för att hålla kanalen flytande, med en stadig ström av nyproducerat material. Pinterest ställer i förhållande till andra sociala mediakanaler lite andra krav på materialet och dess utformning, vilket i sin tur ställer krav på de resurser som krävs.

Att regelbundet uppdatera annonserna, med kreativt och färskt innehåll, hjälper till att hålla målgruppen engagerande och varumärket relevant

Kontakta mig och vårt Paid Social team för att höra mer kring detta. Vi har möjlighet att  ta fram en mer djupgående analys och rapport kring förutsättningarna för just ert case.