Ny srsltid parameter läggs till i vanliga sökresultat – kan försvåra uppföljning
De senaste veckorna har vi sett parametern ?srsltid= i flertalet SEO-verktyg och i rapporteringsverktyg som Google Analytics. Denna parameter är sedan tidigare tillagd på bland annat Google Popular products-resultat om du har slagit på ”auto-tagging” i Google Merchant Center.
De senaste veckorna har flera rapporterat om denna bugg som har lett till att URL:er med parametern syns i vanliga organiska sökningar som artiklar, kategorisidor och inte bara för produktsidor. Nu bekräftar John Mueller från Google att parametern är här för att stanna.
Varför är detta intressant?
Detta är en förändring i hur URL:er kommer att rapporteras och det kan bli svårare att aggregerat se resultaten per landing page i Google Analytics 4. För SEO:are så bidrar även parametrar med en viss komplexitet, speciellt om de kombineras med andra parametrar.
Enligt kommentaren från John Mueller kommer detta dock inte påverka crawl, indexering eller ranking.
It’s not a new setup, we’ve used this for quite some time for example in the shopping tab. We’ve now expanded it to traditional search results.
John Mueller, Search Advocate, Google
John Mueller fortsätter sedan med att säga att man, om man absolut vill, kan sätta rel=canonical på dessa parametrar för att tydliggöra att det är kopior. Men att detta inte är nödvändigt. Utöver detta kommer de försöka filtrera bort ?srsltid= från datan kring vanliga sökresultat.
If you don’t want it, you can just turn off the setting (though it seems useful to me!)