Ny Google Ads-funktion: Negativa sökord på kontonivå, inklusive Performance Max

6 februari 2023 //

Efterlängtad nyhet- Negativa sökord finns nu på kontonivå i Google Ads – inklusive  Performance Max

Negativa sökord på kontonivå ger annonsörer ökad brand safety och bättre möjlighet att sortera bort irrelevant trafik.  

Den nya funktionen tillåter annonsörer att lägga till negativa sökord från alla Sök- och Shopping-kampanjer, samt Sök- och Shopping-delen av Performance Max. 

Detta är särskilt viktigt för varumärken som vill undvika att dyka upp i sammanhang som kan vara olämpliga eller skada deras rykte.

Man kommer åt funktionen på sidan för kontoinställningar inne i Google Ads-kontot. 

Vad innebär det för marknadsförare?

Förutom brand safety-fördelarna gör tillägget av negativa sökord på kontonivå kampanjhanteringen mer effektiv för marknadsförare.

Negativa sökord på kontonivå kan förbättra annonseringens träffsäkerhet genom att utesluta irrelevanta eller lågpresterande sökord som kan påverka kampanjens resultat negativt. Detta kan resultera i trafik av högre kvalitet och bättre avkastning på investeringen.

Negativa sökord hjälper till att säkerställa att annonser endast visas för den mest relevanta målgruppen. Genom att utesluta irrelevanta söktermer negativa sökord det mer sannolikt att annonser kommer att ses av personer som faktiskt är intresserade av de produkter eller tjänster som marknadsförs.

Detta kan leda till högre klickfrekvenser och konverteringsgrad, vilket resulterar i en bättre avkastning på investeringen för annonsören.

Dessutom kan det spara på annonskostnader genom att undvika att visa annonser för personer som inte är intresserade av produkten.

Analys och rekommendation

Det här är en positiv nyhet för marknadsförare. Det har varit möjligt tidigare att lägga in negativa sökord för Performance Max men då behövde man gå via en Google-representant.

Det har dels varit omständligt och inte alla har tillgång till en Google-representant. 

Den här funktionen har efterfrågats av marknadsförare i snart ett år så det är positivt att Google äntligen lyssnat och aktiverat funktionen. 

Googles talesperson Ginny Marvin meddelade att de inom kort kommer återkomma med fler liknande funktioner så förhoppningen är att Google fortsätter lyssna på marknadsförares feedback så att vi kan få mer av den kontroll som vi efterfrågar. 

Vår rekommendation är att gå in på sidan kontoinställningar inne i Google Ads-kontot och gör er bekant med funktionen och se om den känns användbar för er mål och prioriteringar.  

 

Rekommenderad läsning 

https://searchengineland.com/google-account-level-negative-keywords-are-here-392293

https://www.searchenginejournal.com/new-google-ads-feature-account-level-negative-keywords/477926/

https://support.google.com/google-ads/answer/2453983?__s=sw2suvrtuzwqmsnoftai

 

Tillbaka till listor