Ny funktion i Google Ads ger översikt över konkurrenters annonser

6 november 2022 //

Ny funktion i Google Ads ger översikt över konkurrenters annonser

Google har lanserat en ny funktion som möjliggör att man kan se alla ens konkurrenters sök- bild och video-annonser.

Det är en ny funktion och det går enbart att se annonsörer som redan blivit verifierade i Googles verifieringsprogram. 

Huvudorsaken till att Google gör detta är att ge full transparens för sina användare om varför annonserna visas, vem annonsören är och vilka andra aktiviteter och budskap annonsören har i Googles nätverk. 

 

Vad innebär det för marknadsförare?

 

Det här en bra funktion för marknadsförare. Det går att snabbt och smidigt hålla koll på ens konkurrenter och kunna se vilka erbjudanden/kampanjer de har just nu och vilka USP:ar de trycker på.

 Man gör det genom att i sötkträffen: 

 

  1. Klicka på pilen bredvid konkurrentens sökannons
  2. Klicka på “Se fler annonsörer från denna annonsör”
  3. Därefter kan man se alla annonserna från den konkurrenten

 

Det kan vara viktigt att analysera vilket annonsbudskap och kampanjer som ens konkurrenter har. 

 

Om man ser att ens egen performance går ner är det en bra sak att omedelbart kontrollerar om ens största konkurrenter kör attraktiva kampanjer. 

 

Det är bra om man kan ligga steget före och ha koll på direkt när ens konkurrenter gör en förändring som kan påverka. Kan vara saker som rabatter, fri frakt, etc.  

 

När man identifierat det är det enklare att diskutera fram en strategi för hur man skall hantera den egna annonseringen under den perioden.

 

 Och vilka eventuella justeringar som kan behöva göras. 

 

Analys och rekommendation

 

Jag rekommenderar att testa den här funktionen på några konkurrenter/annonsörer som känns relevanta att se hur de positionerar sig just nu. 

 

Om man känner att det tillför värde så sätt det som en vecko-task att gå in och kolla era konkurrenters annonser.  

 

När man jobbar med sina egna annonser kan det är också vara intressant att se vilka USP:ar som ens konkurrenter trycker på i sina annonser. 

 

Det kan man ta med sig när man väljer vilka egna USP:ar som man trycker på för att verkligen tydliggöra alla fördelarna med ens egna produkter/tjänster jämfört med konkurrenterna. 

 

För ens egna annonser är det självklart i slutlända performance-datan som bestämmer vilka annonser och vilken copy som skall ligga live men det är ofta nyttigt att benchmarka lite och ibland även få inspiration av andra aktörer. 

 

Rekommenderad läsning 

https://support.google.com/ads/answer/9823520?hl=sv&visit_id=638035913283986722-1417161965&p=identity_verification&rd=1#identity_verification

https://support.google.com/adspolicy/topic/9646742?hl=sv&ref_topic=9646537,1308156,

 

Tillbaka till listor