Norska Konsumentverket förbjuder den omtalade Google Shopping-funktionen Automated Discounts- Är det dödsstöten?
Jag skrev i början av mars om Google Automated Discounts (GAD), eller Automatiska rabatter som det heter på svenska. Och det har fortsatt diskuteras hur e-handlare ska förhålla sig till det.
Nu har norska Konsumentverket slagit fast att man anser att GAD bryter mot landets prisregler och gav det här uttalandet:
– Næringsdrivende som bruker dette verktøyet følger ikke prisreglene og kan derfor risikere økonomiske reaksjoner fra Forbrukertilsynet, sier direktør Bente Øverli i Forbrukertilsynet
Och det mycket sannolikt att vi kommer få se ett liknande uttalande från det svenska Konsumentverket:
- Hösten 2022 uppdaterade Konsumentverket prisinformationslagen, och däribland reglerna prissänkningar
- Dessutom att det lägsta priset som har tillämpats under de senaste 30 dagarna ska visas för konsumenter
Det innebär att e-handlare (och retailers) måste ha tillgång till det lägsta pris som faktiskt visats under de senaste 30 dagarna, och då det här är en funktion som styr priset automatiskt utan e-handlarens kontroll så blir det svårt att följa lagen.
Google delar inte heller all data kring vilka priser som har visats. Samtidigt så lägger Google hela ansvaret på att företag ska följa lokala lagar och regler.
Så jag tror att det här innebär dödsstöten för GAD och att de flesta i både Sverige och Norge kommer att backa (som Lyko informerade att de kommer göra i Norge i en artikel på Ehandel.se).
(Den här texten publicerades även i Tony Hammarlund nyhetsbrev)