Momentum – Hur publiceringsfrekvens och uppdateringsfrekvens påverkar SEO
Momentum i form av publiceringsfrekvens och uppdateringsfrekvens påverkar SEO genom att det påverkar hur Google crawlar webbplatser. Genom att hålla en orytmisk och högre frekvens i innehållsförändringar inom ett visst ämne kan vi påverka att Google prioriterar webbplatsen i sina crawlmönster. Nyckeln här är förhållandet till konkurrenter och det därför extremt viktigt att titta på det här i relation till konkurrenter. Momentum är en väldigt viktig och underskattad del i att uppnå Topical Authority tillsammans med bredd och djup inom ämnet.

Hur tar man en konkurrents momentum?
Genom att publicera och uppdatera i en högre frekvens än en specifik konkurrent inom ett specifikt område under en specifik tid kan vi ta en konkurrents momentum. Det innebär att vi förflyttar Googles fokus från att crawla konkurrenten oftare till att crawla vår webbplats inom ämnet oftare. Det innebär att Google spenderar mer kostnader på vår webbplats och vi behöver bevisa att vi levererar inte bara högre frekvens utan djupare innehåll, bredare innehåll och högre kvalitet på data och fakta än konkurrenten.
Varför ska man ha ett orytmiskt publiceringsmönster för att nå momentum?
Genom att ha ett orytmiskt publiceringsmönster kan Google inte följa ett specifikt publiceringsmönster för att crawla er webbplats. Det gör att Google kommer crawla i en högre omfattning än att bara följa mönstret att ni publicerar tisdagar kl 10.00 och därmed kan man skapa större crawlbudget-möjligheter.
Hur kan man likna momentum med ett ligasystem?
Googles crawlmönster bygger på i vilken liga Google placerar en specifik webbplats. Vissa webbplatser anser Google är högre prioriterade inom varje område och lyckas du med momentum ta en konkurrentens momentum kan man motsvara det vid att klättra i ett ligasystem.
Vilka möjligheter har vi att mäta konkurrenters momentum och därmed publicering och uppdateringsmönster?
Vi kan använda oss av konkurrenternas data i form av information om publicering och uppdatering i text på en specifik sida, vi kan använda oss av lastmod i deras XML-sitemap eller datePublished och dateUpdated i strukturerad data.
Vilket underlag finns för hur Google hanterar momentum?
Det finns flera olika intressanta patent som hänvisar till hur Google hanterar momentum och mäter publicering och uppdateringsfrekvens. Det sätts i relation till ämnet och vilket förväntat beteenden som finns hos användare och konkurrenter.
Hur är Momentum en nyckeldel i Topical Authority?
Momentum är en nyckeldel i att nå Topical Authority genom att Momentum tillsammans med bredd och djup i innehåll är de tre viktiga beståndsdelarna i att uppnå Topical Authority (ämnesauktoritet) inom ett ämne.