Microsoft fortsätter att skala upp och utveckla sin annonsplattform.

1 februari 2024 //

Tidigare kunde vi läsa om att Microsoft samarbetar med Snapchat. Samarbetet möjliggör för Microsoft Ads sponsrade länkar att visa relevanta annonser intill sökningar/frågor i Snapchats ”My AI”.

Nu i januari lanserade Microsoft Ads Retail Media Creative Studio, driven av generativ AI. Verktyget kommer hjälpa annonsörer att snabbt skapa skräddarsytt och engagerande annonsmaterial, som baseras på produkturl:en. Initialt kommer verktyget vara tillgängligt som förhandsvisning i Microsoft Retail Medias plattform (driven av PromoteIQ)

Enligt Microsoft kommer verktyget att ha ett användarvänligt gränssnitt, vilket ger möjligheten att:

  • Från en enkel produktbild kunna skapa en “livsstilsannons”, med relevant usp.
  • Mata in nyckelord och fraser i verktyget för att få skräddarsydda annonsrubriker.
  • Enkelt korrigera alla element i bilden/annonsen, såsom bakgrund, texter osv.

    När kampanjen väl lanseras kommer Microsoft Retail Media att nyttja AI för A/B-testing av annonsmaterialet.

Microsoft behöver göra allt de kan för att vinna annonsörernas hjärta. Speciellt när Bings marknadsandel av den globala sökmarknad ökade med knappt 1% under 2023.
Enligt StatCounter hade Bing 3,4% av globala sökmarknaden 2023, Google 91,4%.

Tillbaka till listor