Meta och sina AI-verktyg 2025
Meta har inlett 2025 med att fortsätta kommunicera och trycka på fördelarna med att använda deras AI-verktyg. Där vänder de sig till både privatpersoner och företag, för att belysa hur deras AI-lösningar underlättar för dem på olika plan. Privatpersoner vill Meta hålla kvar på sina sociala medieplattformar med en förbättrad upplevelse, medan de vill nå företag och organisationer med sin AI-modell Llama för effektivisering.
Igår kunde Di.se rapportera att Meta planerar att göra en investering på 200 miljarder dollar i ett datacenter för AI-projekt.
För privatpersoner: kan AI-assistenten (Meta AI) hjälpa privatpersoner, med att underlätta och effektivisera kommunikationen över Facebook, Messenger, WhatsApp samt Instagram. Användbara funktioner som AI-assistenten inkluderar är röstinteraktion, bildigenkänning och fotoredigering, där Meta AI även kan analysera delade bilderna och foton och svara på frågor om dem.
Alla funktioner är dock i dagsläget inte tillgängliga i alla länder.
För företag: kan det delas upp i två användningsområden:
- Annonsörer: Deras senaste Meta Marketing Summit Online 2025, som gick av stapeln 12 februari i år, kretsade kring hur deras AI-verktyg än mer effektiviserar kampanjerna, där de lyfte diverse kundcase som dragit nytta av deras Advantage+ lösningar.
- Företag som vill effektivisera sitt arbete. Där har Meta AI-modellen Llama, vilken är en open source-lösning (dock med begränsad öppen källkod). Meta lyfter fram hur Llama erbjuder en kraftfull, öppen AI-modell som ger utvecklare och företag möjligheten att bygga anpassade AI-lösningar utan att vara beroende av kommersiella, slutna system.
Meta lyfter öppna kundcase på hur olika organisationer använder Llama inom flera områden, bland annat:
- Hälso- och sjukvård: Förbättrad analys av medicinska data och patientkommunikation.
- Finans: Automatisering av kundservice och riskbedömning.
- Forskning och utbildning: Skapande av AI-drivna utbildningsverktyg och forskningsassistenter.
- Kundtjänst och affärsverksamhet: Effektivisering av support genom chatbots och automatiserade arbetsflöden.
Det finns uppgifter, publicerade av Reuters, som menar att forskare i Kina har använt Metas Llama-modell för att utveckla en AI-modell med militära tillämpningar, kallad ”ChatBIT”. Denna modell är avsedd för insamling och bearbetning av underrättelser samt stöd i operativa beslutsprocesser. Detta sker med största sannolikhet utanför Metas ursprungliga avsikter.
Hur kommer Meta stå sig mot andra AI-lösningar
En fördel Meta har är att de erbjuder AI för både nytta och nöje (här definierar jag nöje som konsumtion av populärkultur). Deras plattformsanvändare får en förbättrad upplevelse medan de även får än mer träffsäkra riktade annonser, vilket är en styrka.
En nackdel kan dock vara att medel- och stora företag tvekar att nyttja deras Llama när det gäller nyttan. Dvs kommer det för företag kännas naturligt att inkorporera en AI-modell i sitt företag som kommer från en i grund och botten “underhållningsplattform”? Vidare oroar ryktet att det används för militära tillämpningar i Kina.
Tiden får utvisa resultatet.
Chat GPT lanserar en uppdatering
Igår rapporterade Di.se att en annan AI-aktör, Chat GPT nu inkluderar en s.k “agent”, vid namn Deep research. Denna adderade lösning ska ha kapaciteten att på ett djupare plan kunna samla och sammanställa information från en mängd källor. Vars utveckling och applicering också ska bli intressant att följa.
