Meta – nyheter för annonsörer / varumärken & kreatörer. 

| |

På Metas event IAB NewFronts 2025, som gick av stapeln nu i början av maj, presenterade Meta en rad nya format och lösningar, med fokus på att bland annat effektivare knyta samman kreatörer och varumärken.

Kort summering av de nya lösningarna som Meta presenterade.

  • Meta testar Reels Trending Ads: en ny annonsplacering som visas direkt efter de mest populära Reels-videorna skapade av kreatörer.
  • Meta testar även Trends i Instagrams Creator Marketplace, som ger annonsörer insikter kring relevanta trender på plattformen, i realtid. Dessutom inleder Meta tester av Creator Marketplace API. Vilket gör det möjligt för företag att i större skala hitta och samarbeta med (för varumärket) passande kreatörer samt fatta datadrivna beslut om sina partnerskap.
  • Meta introducerar nya annonsformat på Facebook och Instagram. Bland annat möjligheten att köra Partnership Ads, där samarbetspartner visas i annonsens rubrik  och nya formatet Facebook Live Partnership Ads.
  • Meta har påbörjat lanseringen av Video Expansion på Facebook Reels, vilket hjälper annonsörer att få ut mer av sitt videoinnehåll och nå bättre resultat.
  • Meta testar även videoannonser på Threads, så att företag kan bredda sin räckvidd och engagera sin målgrupp över flera plattformar.

Reels trending Ads

Kostnadsfri analys av er SoMe-annonsering

Investerar ni minst 50 000 kronor/månad på Meta & andra sociala medier erbjuder vi en kostnadsfri audit av er annonsering. Analysen görs av seniora specialister. Vi utmanar gärna er nuvarande strategi.

Meta meddelade att de genomför tester av Reels Trending Ads. En ny form av innehållsanpassad annonsplacering, som visas direkt efter de mest populära och engagerande Reels-videorna, skapade av kreatörer. Varumärken kan välja att placera sina annonser i anslutning till de överlag mest trendande Reelsen. Eller i samband med särskilda kategorier, såsom skönhet, sport etc etc. Här kommer fler kategorier att adderas på sikt. 

Reels Trending Ads använder i grunden Metas verktyg för varumärkessäkerhet och innehållsanpassning. Exempel: Inventory Filter är inställt på ”begränsad” som standard och har även verifiering via Meta Business Partners inställd som standard.

Instagram Creator Marketplace

För att möta varumärkens behov av att få mer insikter och kunna följa trender i realtid, testar Meta nu Trends i Instagrams Creator Marketplace. Detta gör det möjligt för företag att fånga upp aktuella trender och snabbt skapa relevant innehåll i samarbete med kreatörer – särskilt då för Partnership Ads-kampanjer. Dessa trender identifieras med hjälp av AI och baseras på flera signaler, inklusive engagemang och popularitet.

Vidare pratade Meta sin lansering av anpassade AI-drivna rekommendationer kring kreativt innehåll för varumärken på Instagram. Vilket de också håller på att utöka för Facebook. Rekommendationerna hjälper varumärken att identifiera vilket annonsinnehåll som kommer att prestera bäst. Dessa rekommendationer ligger under ”Rekommenderat” i Partnership Ads Hub.

För att hitta passande och matchande kreatörer kommer Meta att inleda ett begränsat test av Creator Marketplace Discovery API för Instagram. Detta ska enligt Meta göra det enklare för företag att sammankopplas med kreatörer via sina byråer och tredjepartsverktyg. Med hjälp av API:et kan dessa parter söka efter kreatörer, där de kan få insikter som underlättar att finna en matchande kreatör till kommande kampanj.

Genom att lägga till AI-drivna sökordsförslag, mått såsom hook rate, interaktionsfrekvens och information om kreatörens tidigare samarbetspartners, ämnar Meta att förbättra företags möjligheter att hitta och utvärdera kreatörers annonser i Instagrams Creator Marketplace.  

Nya verktyg och format för storytelling

Tidigare visades både annonsör och samarbetspartnern i rubriken för en Partnership Ad. Nu har annonsören valmöjligheten att endast lyfta fram partnern i annonsens rubrik, både på Facebook och Instagram. Detta skapar större flexibilitet att luta sig mot och rida på kreatörens unika varumärke och autentiska röst.

Meta meddelade vidare att de gör tester med Facebook Live Partnership Ads. Det innebär att annonsörer ska kunna boosta användargenererat livesänt innehåll, i form Partnership ads.

Video ads på Threads 

Meta har nyligen gjort det möjligt för alla kvalificerade annonsörer globalt att annonsera i Threads. Inom kort kommer ett mindre antal annonsörer att testa videoannonser i formatet 16:9 eller 1:1, som placeras mellan organiska inlägg i flödet. Vilket Meta tror ska medföra ett högre engagemang mellan företag/varumärke och målgrupp.

Vidare har Meta påbörjat utrullningen av Video Expansion på Facebook Reels, en funktion som hjälper annonsörer att få ut mer av sitt videoinnehåll och öka resultatet. Video Expansion justerar automatiskt videoformatet genom att med hjälp av AI generera nya pixlar i varje bildruta för att anpassa bildförhållandet. Video Expansion är ett tydligt exempel på hur AI inte ersätter kreativitet – utan förstärker den.

Källa – både text och illustrationer: https://www.facebook.com/business/news/meta-at-iab-newfronts-2025