Nordicfeel- accelererad nykundstillväxt under Black Week
- Nordicfeel är en av Nordens största skönhetsbutiker online
- Huvudkontor i Stockholm
OM SAMARBETET
AdRelevance, Nordicfeel och Google har ett gemensamt projekt vid namn ”Retail Excellence” med syftet att Nordicfeel skall ligga i absolut framkant online.
MÅL FÖR BLACK WEEK
- Accelererad ökning av intäkter inom en strikt maxnivå för försäljningskostnad
- Öka antal nya kunder och göra dem till återkommande kunder med högt Life-Time-Value
- Testa Smart Bidding under intensiva försäljningsperioder som Black Weekend
- Öka antalet mobila konverteringar med en ökad konverteringsgrad
FRAMGÅNGSFAKTORER
- Användande av AdRelevance mycket framgångsrika Google Ads och Shopping-strategi
- Delade upp kampanjer i nya/nuvarande kunder
- Aktiverade Target ROAS-automatisk budgivning i Google Ads
- Budget styrdes av ROAS vilket gav möjlighet att gasa så länge resultaten låg inom target vilket innebar accelererad tillväxt.
RESULTAT
- Samtidigt ökad trafik- och konverteringsgrad, vilket medförde en ökad intäkt med mer än 50%
- Rekord i antal nya kunder under Black Week, 49% av alla transaktioner som genererades från Google Ads var nya kunder
- 72% av all trafik kom från mobila enheter med en förbättrad konverteringsgrad med 9,3% år till år
Nordicfeel hade ett rekordantal nya kunder under Black Week och den största delen kom från Google Ads.
Jonas Lindblom. E-handelschef, Nordicfeel