Gymkompaniet och AdRelevance

Samarbete i 8 år
50+ sociala medie-inlägg
10+ länkar

Digital PR för Gymkompaniet

Tillsammans med Gymkompaniet har vi gjort en digital PR-kampanj som blev en viral succé. Med mycket spridning i sociala kanaler och omnämnande av lokaltidningar lyckades vi nå ut med en undersökning av de bästa gymmen i Sverige. ”På några års sikt kan detta bli riktigt episkt.” säger Joel Löwenberg, VD på Gymkompaniet.

”Det blev en riktig win-win-win-situation. Gymmen blev nöjda, tidningarna fick nyheter, folk fick content att dela och vi fick bra cred och inlänkar från Gymmen och stolta grundare/medarbetare. […] På några års sikt kan detta bli riktigt episkt. Hjärnan bakom hela projektet är Hektor Jeppesen på AdRelevance.”

Sammanfattning

I vårt löpande SEO-samarbete tog vi fram en vinkel på hur vi kunde nå ut till relevanta nyhetssajter och få omnämningar i relevanta sammanhang. Detta projekt påbörjades i oktober, med mål att få ut detta så mycket som möjligt i början av januari då träningsintresset är som störst, detta för att skapa nyhetsvärde.

Datainsamling

Vi samlade in Google-betyg hos samtliga gym i Sverige. Med detta som dataunderlag började arbetet med att sortera dessa och kategorisera dessa utifrån län. Detta var ett stort arbete då datamängden till en början var på flera hundratusentals rader i Excel.

Artikel och utskick

Vi tog fram en artikel med sammanställningen av de bästa gymmen, både rikstäckande och inom varje län. Vi skickade ut grattis-mejl till några av gymmen direkt, samt tipsade lokala redaktioner om att ett gym i deras län blivit utnämnt till ett av Sveriges bästa gym.

En oväntad vändning

När vi fick se en bild på Instagram där ett diplom från undersökningen satt i receptionen hos ett av gymmen så slog oss tanken att ett diplom helt klart borde skickas ut till samtliga gym. Då tog Gymkompaniet fram ett diplom för varje gym, med samma layout som ett av gymmen skapat sitt egna diplom.

Glada och stolta gymägare

När vi skickade ut diplomen var responsen väldigt positiv, och vi kunde sprida positiva nyheter för stolta gymägare. Detta publicerades på deras hemsidor och sociala medier. De fick ett kvitto på deras goda insats. Utöver det sitter nu Gymkompaniets logotyp på diplom i gym runtom i Sverige, det skapar varumärkeskännedom på sikt.

Kuriosa: Ett av gymmen skapade en omröstning på Instagram om vilken maskin de skulle köpa från Gymkompaniet som tack till deras medlemmar som röstat på dem till en av Sveriges bästa gym. Hur attributerar du det, GA4?