Hur fungerar Automated Discounts för Google Shopping och hur ställer man in det?
Automated Discounts (Automatiska Rabatter) är en AI-driven funktion från Google som dynamiskt justerar produktpriser med målet att maximera försäljning och ROAS. Systemet baserar sina prisjusteringar på olika marknadssignaler, inklusive:
- Produktefterfrågan
- Priskonkurrens
- Priselasticitet
- Säsongstrender
- Beräknad leveransdag
- Varumärkesvärde
- Fraktkostnad
De justerade priserna syns i Google Shopping-annonser och på produktens målsida i företagets webbutik.
Kvalificering och krav
För att använda Automated Discounts måste man uppfylla följande krav:
- Konverteringsspårning med kundvagnsdata – Krävs för att mäta effekten av prisjusteringar.
- Produktdataattributen [auto_pricing_min_price] och [cost_of_goods_sold] måste anges för minst 20 % av exponeringarna i annonsutrymmet.
- [auto_pricing_min_price] ska vara ≤ 95 % av aktuellt pris och ≥ [cost_of_goods].
- [cost_of_goods] måste vara lägre än [auto_pricing_min_price] och mellan 5–95 % av aktuellt pris.
- Webbplatsintegrationen måste kunna acceptera och respektera Googles prissättning via JSON-webbtoken.
- Tillåta att Google visar produkter som har valts för konsumenter med en resultatbaserad ökning på initialt 10 % i 3 dagar och därefter 90 %.
Ansvar och efterlevnad
Företaget är ansvarigt för att se till att användningen av Automated Discounts följer gällande lokala lagar och regler.