Win on Mobile

3 mars 2019 //

Summering av de sakerna som vi ser som extra viktiga i Googles ”Win on Mobile”.

 

Mobile speed

Snabbhet är oerhört viktigt, 53% av besökarna lämnar sidan om laddningstiden är över 3 sekunder.

Konverteringsgraden kan öka med 30% genom att sänka laddningstiden från 15 sekunder till 2 sekunder.

Page Speed är en viktig rankingfaktor för organiskt sök sen juli 2018 och en alltmer viktigare del av kvalitetspoängen för Google Ads.

Gå in på Test My Site och räkna på hur mycket ni kan vinna på att snabba upp sajten. Think With Google- Test My Site och följ er utveckling månad för månad där.

Säkerställa att er webbplats har en mycket bra mobil användarupplevelse.

Sätt page speed som en viktig KPI inom hela organisationen, inte bara för utvecklarna.

Ett mål kan vara att varje sida på er webbplats måste vara under 1MB.

Utvärdera om ni behöver alla bilder som ligger på de olika sidorna på er webbplats och optimera bilderna för mobilen.

Utvärdera om det går att komprimera bilder.

Kundcase (negativt): I ett test la företaget Etsy till en bild på 160 kb på varje sida på sajten, det innebar en ökad bounce rate/avvisningsfrekvens med 12%.

Win On Mobile- Speed

 

Modern web technology

AMP-Accelerated Mobile kan snabba upp mobila sajter genom att skala bort saker i bakgrunden.

Se till att checkouten är enkel att gå igenom. Klarna Checkout, Google Pay etc. gör processen mycket smidigare. 27% avbryter köpet om checkouten är för lång eller komplicerad.

Win On Mobile- Technology

 

Mobile experience

Ta fram webbplatsen med fokus främst på mobilen.

Börja jobba med konverteringsoptimering och gör förbättringar baserad på data.

Win On Mobile- Content

 

Qualitative research

Låt fokusgrupper regelbundet utvärdera webbplatsen en gång per månad.

Win On Mobile- Qualitative Research

 

Quantitative research

Kolla i Analytics och se i funneln på vilka sidor som ni tappar högst procent av besökare. Kolla noggrannare på de sidorna och se om ni kan se ett mönster.

Win On Mobile- Quantitative Research

 

Value proposition

Visa tydligt på era värdepropositioner ”above fold”(utan att scrolla), varför skall man köpa hos just er och varför skall man göra det just nu.

Visa värdepropositioner som t.ex. ”Fri frakt, fria returer” genom hela köpresan för maximal trygghet.

Påminn besökarna under hela köpresan varför ni är den bästa webbplatsen att köpa från.

Kundcase: TUI la högst upp på sin webbplats till: ”Sveriges bästa resesajt” och ”Boka nu- betala senare”. Mobila konverteringsgraden ökade med 8% och intäkterna för mobiltrafik ökade med 11%.

Win on Mobile- Value Proposition

 

Clarity

66% anser att enkelheten att hitta det jag letar efter är det viktigaste på en mobil webbplats. Bara 24% tycker att hur snygg webbplatsen ser ut är viktigast.

Ha en sökfunktion på webbplatsen.

Prioritera en tydlig navigation.

Skriv supertydliga texter.

Win On Mobile- Clarity

 

Urgency, relevance, distraction

Använd ”urgency” för att uppmuntra till ett här och nu köp.

Ta bort distraktioner och gör det maximalt smidigt att köpa er produkt.

Kundcase: Lyst la till texten” Hurry! This item is selling fast.” Det gav en ökad konverteringsgrad med 17%.

Win On Mobile- Urgency

 

Reducing purchase anxiety

A/B-testa att lägga till recensioner för ökad trygghet.

Win on Mobile- Reducing Purchase Anxiety

 

Prioritising tests

Identifiera värdet av att förbättra saker och svårighetsgraden att genomföra de sakerna.

Win on Mobile- Prioritising Tests

 

A/B-tests

A/B-testa alla saker innan de implementeras helt. Se till att ha säkerställda data på vad som presterar bäst.

Win on Mobile- AB Tests

Tillbaka till listor