Win on Mobile
Summering av de sakerna som vi ser som extra viktiga i Googles ”Win on Mobile”.
Mobile speed
Snabbhet är oerhört viktigt, 53% av besökarna lämnar sidan om laddningstiden är över 3 sekunder.
Konverteringsgraden kan öka med 30% genom att sänka laddningstiden från 15 sekunder till 2 sekunder.
Page Speed är en viktig rankingfaktor för organiskt sök sen juli 2018 och en alltmer viktigare del av kvalitetspoängen för Google Ads.
Gå in på Test My Site och räkna på hur mycket ni kan vinna på att snabba upp sajten. Think With Google- Test My Site och följ er utveckling månad för månad där.
Säkerställa att er webbplats har en mycket bra mobil användarupplevelse.
Sätt page speed som en viktig KPI inom hela organisationen, inte bara för utvecklarna.
Ett mål kan vara att varje sida på er webbplats måste vara under 1MB.
Utvärdera om ni behöver alla bilder som ligger på de olika sidorna på er webbplats och optimera bilderna för mobilen.
Utvärdera om det går att komprimera bilder.
Kundcase (negativt): I ett test la företaget Etsy till en bild på 160 kb på varje sida på sajten, det innebar en ökad bounce rate/avvisningsfrekvens med 12%.
Modern web technology
AMP-Accelerated Mobile kan snabba upp mobila sajter genom att skala bort saker i bakgrunden.
Se till att checkouten är enkel att gå igenom. Klarna Checkout, Google Pay etc. gör processen mycket smidigare. 27% avbryter köpet om checkouten är för lång eller komplicerad.
Mobile experience
Ta fram webbplatsen med fokus främst på mobilen.
Börja jobba med konverteringsoptimering och gör förbättringar baserad på data.
Qualitative research
Låt fokusgrupper regelbundet utvärdera webbplatsen en gång per månad.
Win On Mobile- Qualitative Research
Quantitative research
Kolla i Analytics och se i funneln på vilka sidor som ni tappar högst procent av besökare. Kolla noggrannare på de sidorna och se om ni kan se ett mönster.
Win On Mobile- Quantitative Research
Value proposition
Visa tydligt på era värdepropositioner ”above fold”(utan att scrolla), varför skall man köpa hos just er och varför skall man göra det just nu.
Visa värdepropositioner som t.ex. ”Fri frakt, fria returer” genom hela köpresan för maximal trygghet.
Påminn besökarna under hela köpresan varför ni är den bästa webbplatsen att köpa från.
Kundcase: TUI la högst upp på sin webbplats till: ”Sveriges bästa resesajt” och ”Boka nu- betala senare”. Mobila konverteringsgraden ökade med 8% och intäkterna för mobiltrafik ökade med 11%.
Win on Mobile- Value Proposition
Clarity
66% anser att enkelheten att hitta det jag letar efter är det viktigaste på en mobil webbplats. Bara 24% tycker att hur snygg webbplatsen ser ut är viktigast.
Ha en sökfunktion på webbplatsen.
Prioritera en tydlig navigation.
Skriv supertydliga texter.
Urgency, relevance, distraction
Använd ”urgency” för att uppmuntra till ett här och nu köp.
Ta bort distraktioner och gör det maximalt smidigt att köpa er produkt.
Kundcase: Lyst la till texten” Hurry! This item is selling fast.” Det gav en ökad konverteringsgrad med 17%.
Reducing purchase anxiety
A/B-testa att lägga till recensioner för ökad trygghet.
Win on Mobile- Reducing Purchase Anxiety
Prioritising tests
Identifiera värdet av att förbättra saker och svårighetsgraden att genomföra de sakerna.
Win on Mobile- Prioritising Tests
A/B-tests
A/B-testa alla saker innan de implementeras helt. Se till att ha säkerställda data på vad som presterar bäst.