Samla in Google-recensioner för lokala företag med QR-kod
Butiksrecensioner spelar en avgörande roll för hur kunder uppfattar och väljer en butik. Omdömen från andra konsumenter fungerar som socialt bevis och påverkar både förtroendet och köpbeslutet. En butik med många positiva recensioner signalerar till potentiella kunder att den är pålitlig och erbjuder en bra köpupplevelse, medan en butik med få eller negativa recensioner kan leda till tveksamhet och minskad försäljning.
För att hjälpa lokala företag att enklare samla in omdömen har Google nu lanserat en funktion där företag kan få en QR-kod som leder direkt till deras recensionssida. Det innebär att kunder snabbt och smidigt kan lämna en recension genom att bara skanna koden, vilket ökar chanserna att få fler positiva omdömen och stärka företagets rykte online. Detta gör det enklare än någonsin att bygga förtroende och attrahera nya kunder.
Hur kommer man åt QR-koden?
- Du kommer åt den nya QR-koden genom att Googla på ditt företag, klicka på ”Begär recensioner” eller gå till dina recensioner och klicka på ”Få fler recensioner”.
- Du måste vara inloggad på den e-postadress som är kopplad till din Google Företagsprofil för att kunna göra justeringar.
- Om du inte har tillgång till profilen kan du begära access via Google längre ner på företagsprofilen under länken ’Äger du företaget?’.

När du klickar på ’Begär recensioner’ finns både en länk och QR-kod tillgängligt:

Vad gör QR-koden och länken?
När man skannar koden tas man direkt till formuläret för att lämna en recension för det företaget. Man kan publicera QR-koden i sin butik, lägga upp den på sin webbplats, i sin e-postsignatur eller på andra platser så att ens kunder snabbt kan skanna och lämna en recension. Det går även att länka direkt till sidan med recensionslänken ovanför QR-koden.

Varför är recensioner på Google viktigt?
Recensioner på Google Företagsprofil hjälper företag att sticka ut från konkurrenterna. Det skapar ökad trygghet för potentiella kunder och brukar kunna ge ökad konverteringsgrad.

Ju smidigare det är att få in recensioner desto bättre, så det här är en positiv nyhet att lätt kunna skapa QR-kod för företaget.
Vill man samla in omdömen från fysiska butiker går det även att hänga upp en QR-kod i kassan, så ser besökarna det under köpet.
Nedan finns en mall att nyttja för att samla in omdömen:
Skriv ut i A7-format för en passande storlek att visa vid kassaterminalen. Kom ihåg att hämta ut QR-koden enligt beskrivningen ovan och ersätt i mallen.
Kundrecensioner – Lokalt företag – Utan text
Kundrecensioner – Lokalt företag – Med text