Google lanserar AI Overviews i EU
Googles AI Overviews lanseras nu på flera stora marknader i EU efter en period av tester på dessa marknader. Från och med 26 mars 2025 finns AI Overviews tillgängligt för inloggade användare över 18 år i följande länder:
- Tyskland (tyska och engelska)
- Belgien (endast engelska vid lansering)
- Irland (engelska)
- Italien (italienska och engelska)
- Österrike (tyska och engelska)
- Polen (polska och engelska)
- Portugal (portugisiska och engelska)
- Spanien (spanska och engelska)
- Schweiz (engelska, franska, tyska och italienska)
Det gäller alltså inte Sverige och Norden i denna fas men väldigt intressant med stora europeiska språk som Spanska, Tyska, Polska, Italienska och Portugiska som går live.
Se webbinar i efterhand om AI Overviews lanseringen i EU & när det kommer till Sverige->

Vad är AI Overviews?
AI Overviews är ett AI-genererat svar högst upp i sökresultaten, där användaren snabbt får en sammanfattning av svaret på sin fråga, följt av källor och länkar till externa webbplatser. Funktionen är utformad för att hjälpa användare att få svar snabbt ställa fler uppföljningsfrågor och få tydligare överblickar i komplexa informationssökningar.
Vad innebär lanseringen av AI Overviews i EU?
I stora delar av världen har AI Overviews varit live ett tag och nu öppnas även EU upp (I skrivande stund endast rapporterat på Tyska The Keyword). Även om Sverige inte är med i denna fas innebär det att en lansering här troligtvis inte heller är allt för långt bort. Vi vet att AI Overviews kommer ändra beteendet vid informationssökningar och flera studier visar att mer research görs i sökresultaten.
AI-Overviews är Googles svar på AI-sökmotor som är direkt integrerad i sökresultaten för att möta konkurrensen från AI-sökmotorer som ChatGPT Search, Perplexity och Bing.
Hur fungerar AI Overviews?
När Googles system bedömer att ett AI-genererat svar skulle vara det bästa svaret, visas AI Overview högst upp. Det är inte tillgängligt för alla frågor – särskilt inte där information är känslig, kontroversiell eller där Google ännu inte har tillräckligt med tillförlitlig data. Det krävs också att användaren är inloggad och över 18 år för denna lansering men globalt har de släppt de för ej inloggade med.
Det är Googles egna språkmodeller – tränade på sökdata, webbinnehåll och feedback från Search Labs – som genererar AI Overview-svaren.
Vad kan man göra för att synas i AI Overviews?
AI Overviews bygger på Googles LLM/språkmodell Gemini. För att synas i LLMs handlar i grunden om att skapa bra semantiskt strukturerat innehåll och sättas i samma kontext på många relevanta webbplatser.
Läs mer om hur AI-Overviews fungerar här ->
När kommer AI Overviews till Sverige?
Ingen vet säkert när AI Overviews lanseras i Sverige. Baserat på tidigare utrullningar av andra features som Popular Products och liknande brukar det inte dröja allt för länge. Det som är speciellt här är språkmodellerna som ska vara tillförlitliga på alla språk. Googles lansering av AI Overviews i Europa visar att Google trycker på gasen även i EU, efter att tidigare ha varit försiktiga på grund av regler som GDPR och Digital Markets Act.