Google lanserar AI Mode (AI-läge) på svenska i Sverige idag
Google rullar idag 8 oktober 2025 ut Google AI Mode i Sverige på svenska. Det tillsammans med 35 nya språk och 40 nya länder, många i europa. Det innebär att Googles AI-sökmotor nu finns tillgänglig i över 200 länder världen över, med fokus på att göra sök mer samtalsbaserat och personligt.

Vad innebär lanseringen av AI Mode i Sverige?
Lanseringen av AI Mode i Sverige innebär att svenskar för första gången kan börja testa Google AI Mode hur AI förändrar sökresultaten direkt i Google, utan att behöva använda externa AI-tjänster som ChatGPT, Gemini eller Perplexity. Tidigare har Google AI Overviews (svaren högst upp i vanliga sökresultaten rullats ut i Sverige) men detta är alltså en separat tabb och funktionalitet i Google som liknar med ChatGPT men anpassat för sök.
Se vårt webbinar här för att lära dig mer om AI Mode ->
Vad innebär denna AI Mode utrullning i Europa?
Med dagens uppdatering når AI Mode stora delar av Europa. Google betonar att de nu vill möta användare på fler språk och marknader, och lanseringen i Sverige är en del av denna breda expansion. Vi noterar i listan på nya språk både norska i Norge, danska i Danmark och finska i Finland vilket innebär att utrullningen i Norden sker med både språk och marknaderna samtidigt.

Kostnadsfri analys av er SEO
Omsätter ni mer än 10 miljoner erbjuder vi en kostnadsfri audit av er SEO och hur ni bör optimera för i AI-sök. Analysen görs och presenteras av seniora specialister. Vi utmanar gärna er nuvarande strategi.
Hur har Google AI Mode rullats ut?
AI Mode inledde sin utrullning i USA och har därefter successivt rullats ut och Sverige och Europa var bland det sista marknaderna att få tillgång.
När kan jag testa AI-läge i Sverige?
Även om AI-läget ännu inte syns för alla användare i Sverige förväntas det bli tillgängligt under dagen 8 oktober 2025. Google rullar ofta ut större uppdateringar stegvis, men bekräftar att funktionen snart ska vara aktiv här.
Vad gör Google AI Mode extra intressant?
Googles AI Mode är ett tydligt tecken på hur sök håller på att förändras i grunden. Från att ha handlat om länkar och listor blir sök mer av en diskussion i form av en AI-upplevelse, där användaren får hjälp att förstå, sammanfatta och fatta beslut snabbare direkt i sökfunktionen. För oss som jobbar med e-handel blir det extra viktigt att förflytta fokus mot popular products och free listings eftersom det är Google shopping graph formaten som får väldigt stort fokus i AI Mode.
Hur ser AI Mode ut i Sverige?
AI Mode ser ut att lanseras med en avskalad version utan direkta kopplingar till Shopping Graph och Google Business Profile i Sverige och EU. Om det bara är tidigt i utrullningen eller något långsiktigt får vi se. Nedan ser ni ett exempel på hur det ser ut i Sverige vid lansering.

