Google kör betatest med endast bred matchning – är det framtiden?
Google kör betatest med endast bred matchning – är det framtiden?
Det var många i Google Ads-branschen som hickade till när ett par personer uppmärksammade en ny funktion där man med ett knapptryck kan omvandla alla sökord i ett konto till bredmatchade sökord.
Som en löpeld började spekulationerna om det här är nästa steg mot att Google kommer göra bredmatchade sökord till den enda möjliga varianten.
Google Ads officiella talesperson Ginny Marvin gick snabbt ut och dementerade, hon skrev:
”Match types are not going away, this is a limited beta to test workflow simplification and new features tied to match type for advertisers interested in using broad match for their whole campaign”.
Vad innebär det för marknadsförare?
Google har under en längre period rört sig mer och mer mot bredmatchade sökord.
Det här begränsade testet innebär att Google gör det enklare om en annonsör på ett smidigt sätt gör valet att omvandla alla sökord till bredmatchade.
Så länge det är ett aktivt val man behöver göra så kan det vara en bra funktion. Om ett konto är bra uppsatt så kan bredmatchade sökord prestera mycket bra.
Vi har sett mycket goda resultat av breda sökord tillsammans med Smart Bidding.
Men det är självklart viktigt och bra att det är annonsörens val, för de som tycker att exakt- och frasmatchade sökord presterar bättre så bör de även fortsatt ha möjligheten att använda de varianterna.
Analys och rekommendation
Det är Google som bestämmer spelreglerna för Google Ads och det gäller för oss marknadsförare att snabbt anpassa oss till rådande förutsättningar.
Om ni inte redan har testat bredmatchade sökord så är min rekommendation att göra det så att ni inte är helt oförberedda på om bredmatchade sökord blir det enda alternativet.
Google har gjort stora förändringar förr och kommer fortsätta att göra det.
Jag personligen tror dock att det kommer dröja ett tag till förrän en sådan förändring ser.
Men jag tror att Google kommer fortsätta pusha för att så många annonsörer skall köra bredmatchade sökord för att det innebär ökad konkurrens mellan annonsörer.
Och även för att det ofta presterar bra så länge ett kontot är korrekt uppsatt och algoritmen matas med så mycket korrekt konverterings- och målgruppsdata som möjligt.
Vad tror ni om framtiden för bredmatchade sökord och andra varianter?
Rekommenderad läsning
https://searchengineland.com/google-ad-match-types-are-not-going-away-388797