Google kommer ha ökad transparens om sina annonser.

7 oktober 2021 //

För ett tag sedan påbörjade Google annonsverifiering som innebär att annonsörer behöver bekräfta sin identitet för att få fortsätta vara aktiva. Nästa steg är nu att Google kommer ge möjlighet för de användare som vill veta mer information om en annonsör att klicka på ”Om annonsen” (About this ad). Där kommer det stå information om vart annonsören är baserad och varför annonsen visas för besökaren.

– Det kommer vara bra för företag som har lägre varumärkeskännedom
– Det skapar ökad trygghet hos användare som är intresserade av att köpa en produkt men är osäkra eftersom de inte känner till annonsören sen tidigare
– Det gör de svårare för oseriösa aktörer
– Det blir enklare för användare att anmäla annonser som de anser inte följer Googles policy

Det kommer rullas ut nästkommande månader i USA för Google sök och YouTube. Och i övriga världen (inklusive Sverige) under 2022.

Tillbaka till listor