Google I/O 2023 från ett Google Ads-perspektiv – så ser annonserna ut i nya söket

12 maj 2023 //

På Googles årliga utvecklarkonferens var AI helt dominerande. Googles talare nämnde ordet AI 143 gånger. En av nyheterna var att Google nu integrerar generativ AI i sin sökmotor –  Search Generative Experience eller SGE.

Från ett Google Ads-perspektiv var det mycket intressant att ta del av hur annonser kommer placeras och se ut i den nya sökupplevelsen:

  • Google kommer ha sökannonser från dag 1 i den nya sökupplevelsen.
  • Sökannonser kommer fortsätta att visas i dedikerade annonsplatser på hela sidan.
  • Annonserna kommer fortsatt att markeras upp som “Sponsrad” för att göra det transparent och tydligt för besökarna vad som är köpt och vad som är organiskt. 
  • På kommersiella sökningar med köpintention kommer sökannonser fortsatt ta mycket stor visuell plats. 
  • I det exemplet som gavs var en stor del av annonserna bilder. Det går i linje med att annonseringen blir mer visuell. 
  • I det exemplet som gavs visas mycket detaljerad data, det går i linje med att Google vill ge så mycket information som möjligt direkt i sökresultatet.

Vad innebär det för marknadsförare?

Den nya sökupplevelsen kommer först att börja testas på den amerikanska marknaden och till en början finns SGE just nu enbart i Search Labs. 

Förhoppningsvis kommer en hel del lärdomar ha dragits från den amerikanska marknaden innan det släpps för oss i Sverige. 

Det vi marknadsförare kan göra som även är viktigt för nuvarande sökupplevelse är att se till att ge Google all detaljerad information som de efterfrågar som fraktpriser, returvillkor, REA-priser, kundrecensioner, färg, storlek, antal. Och se till att det är hög kvalitet på bilderna som visas i annonseringen.

Vi marknadsförare kommer initialt inte kunna utvärdera i detalj hur annonser i den nya sökupplevelsen presterar jämfört med den nuvarande. 

  • Google kommer att börja testa annonser i nya sökupplevelsen under en experimentell fas. 
  • Under den experimentella fasen kommer marknadsförare inte kunna mäta hur annonser presterar specifikt i den nya sökupplevelsen. 
  • Marknadsförare kommer inte heller att kunna välja bort att visa annonser i den nya sökupplevelsen – åtminstone inte omedelbart. 

Vi marknadsförare gillar att ha kontroll omedelbart över hur nya format presterar men i det här skedet finns inte den möjligheten. 

Analys och rekommendation

Google SGE är en mycket annorlunda sökupplevelse än vad vi har sett från Google tidigare. Men samtidigt känns det fortfarande väldigt mycket som Google-sök.

Som förväntat kommer annonser fortsatt ha en mycket framstående plats även i den nya sökupplevelsen, sökannonser är Googles främsta sätt att tjäna pengar. Genom att sökannonser finns med från dag 1 så gör Google det till en naturlig del av användarupplevelsen på samma sätt som de gör och gjort det tidigare. 

Google kommer dela mer information om AI för annonsörer på Google Marketing Live den 23:e maj. Min rekommendation är att följa det eventet noggrant för då lär Google presentera mer detaljer ur ett Google Ads-perspektiv.

Tillbaka till listor