Google i förhandling gällande potentiellt monopol inom sök
Just nu pågår förhandlingar i ett mål som behandlar Googles potentiella monopol inom sök och sökannonsering, där ännu ingen rättsdom lagts. I detta “sök-mål” har DOJ och en koalition av delstater släppt dessa 5 föreslagna åtgärder för att bryta upp Googles monopol och främja konkurrenssituationen:
➡️ Åtgärder för distributionsmarknaden: Dessa åtgärder innebär att Google måste upphöra med betalningar som befäster det “nuvarande ekosystemet”. Såsom de mångmiljardbelopp som företaget betalar till Apple samt tillverkare av Android-enheter.
➡️ Avknoppning av Chrome: Förslaget innebär att webbläsaren Chrome skulle separeras från Google, både organisatoriskt och finansiellt. I dag står Chrome för 35 % av alla sökningar på Google och genererar årligen mångmiljardintäkter från sökannonserna (exakta summan är sekretessbelagd).
➡️ Datadelning. Google skulle tvingas dela med sig av viktiga datakällor såsom användardata, täckning i sitt sökindex och resultatdata för annonser. Dessa resurser anses vara avgörande för att konkurrenter ska kunna utveckla sina egna söktjänster, träna AI-modeller och konkurrera på mer jämlika villkor.
➡️ Åtgärder för annonsmarknaden. Förslaget syftar till att skapa större transparens och ökad kontroll för annonsörer samt att stärka konkurrensen på marknaden för digital annonsering. Google skulle bland annat tvingas:
- Tillhandahålla mer detaljerad information i rapporter om sökfrågor.
- Erbjuda annonsörer möjlighet att välja bort bred och automatiserad sökordsmatchning.
➡️ Speciellt skydd för att reglerna inte kringgås eller överskrids: En teknisk övervakningskommitté skulle inrättas för att säkerställa att Google följer de nya reglerna. Om konkurrenssituationen inte förbättras inom fem år kan Google tvingas att separera Android från övriga verksamheten.
⚖️ Parallellt i ett separat mål fann en amerikansk domstol föregående vecka att Google olagligt dominerat marknaden, genom att upprätthålla ett monopol inom annonsteknik, via konkurrenshämmande metoder. Då Google medvetet agerat för att ta kontroll över marknadsplatserna för både “ad server” och “ad exchange”. Där de enligt domen kopplat samman sina produkter, både via kontrakt och tekniska integrationer. Vilket enligt domstolen skadat både publicister och användare.
Nästa steg för domstolen är att besluta vilka åtgärder/rättsmedel som kommer att krävas av Google för att åtgärda sitt olagliga “annonstekniks-monopol”. En potentiell åtgärd skulle kunna bli att Google tvingas genomföra strukturella förändringar av sin annonsverksamhet.
❓ Amerikanska regeringen går nu minst sagt hårt åt techjättarna. Som jag skrev om föregående vecka på LinkedIn ligger även Meta under luppen. Där anklagas Meta av Federal Trade Commission/FTC för att olagligt byggt upp ett ”socialt nätverksmonopol”. Kommer rättsliga påföljder komma och medföra signifikanta förändringar på marknaden eller slutar allt med att livet går vidare mer aller mindre same-same (efter det att Googles och Metas jurister fått säga sitt)?