Vad är Google Core Updates?

|

Google Core Updates är större uppdateringar av Googles algoritmens olika kärnor som påverkar hur sökresultaten rankas. Dessa förändringar är avsedda att förbättra relevansen och kvaliteten på de sökresultat som presenteras för användare. Core Updates innebär att Google justerar hur den väger olika rankingfaktorer, tidsaspekt de hämtar data för eller tillägg av nya faktorer, vilket kan leda till en omfördelning av positioner i sökresultaten. Det betyder att vissa webbplatser kan vinna synlighet och trafik medan andra kan förlora det.

Hur ofta sker Google Core Updates?

Google släpper Core Updates flera gånger om året ca 3-5 stycken, oftast med några månaders mellanrum. Historiskt sett har de annonserats via Googles egna kommunikationskanaler, och det är inte ovanligt att SEO-experter som vi analyserar dess effekter kort efter en uppdatering.

Vilka är de senaste Google Core Updates?

  • December 2024 Core Update – Utrullning 12:e till 18:e December 2024
  • November 2024 Core Update – Utrullning 11:e November till 5:e December 2024
  • Augusti 2024 Core Update – Utrullning 15:e Augusti till 3:e September 2024
  • Mars 2024 Core Update – Utrullning 5:e Mars till 26:e April 2024
  • November 2023 Core Update – Utrullning 2:e November till 28:e November 2023
  • Oktober 2023 Core Update – Utrullning 5:e Oktober till 19:e Oktober 2023
  • Augusti 2023 Core Update – Utrullning 22:e Augusti till 7:e September 2023
  • Mars 2023 Core Update – Utrullning 22:e Mars till 22:e Mars 2023
  • September 2022 Core Update – Utrullning 12:e September till 26:e September 2022
  • Maj 2022 Core Update – Utrullning 25:e Maj till 9:e Juni 2022
  • November 2021 Core Update – Utrullning 17:e November till 30:e November 2021
  • Juli 2021 Core Update – Utrullning 1:e Juli till 12:e Juli 2021
  • Juni 2021 Core Update – Utrullning 2:e Juni till 12:e Juni 2021

Hur påverkar Core Updates YMYL?

Your Money or Your Life (YMYL)-webbplatser, som täcker ämnen som hälsa, finans eller juridik, är särskilt känsliga för Core Updates. Google är extra noga med att dessa webbplatser levererar korrekt, trovärdig och högkvalitativ information, eftersom innehållet på dessa sidor direkt kan påverka användares välbefinnande eller ekonomi. Därför påverkas YMYL-segmentet ofta mer än andra typer av webbplatser vid en Core Update​.

Varför genomför Google en re-rank vid en Core Update?

Vid en Core Update genomför Googles algoritm en re-rank som omvärderar en webbplatsen utifrån den data som samlats in, hur webbplatsen är uppbyggd och förändras samt i förhållande till andra webbplatser i samma ämneskategori. Det är därför man vid Core Updates kan göra stora rörelser utifrån den re-rank som Google gör. Arbetar man med topical authority som ett fokus för sin SEO-strategi är dessa core updates där man oftast ser de stora positiva rörelserna.

Hur bör man agera vid en Google Core Update?

När en Google Core Update rullas ut är det viktigt att agera strategiskt och undvika förhastade beslut. Här är några rekommendationer för att hantera effekterna av en Core Update:

  1. Följ synlighetsförändringar noggrant
    Övervaka din webbplats prestanda i verktyg som Google Search Console och tredjepartsverktyg som Ahrefs eller SEMrush. Detta hjälper dig att snabbt identifiera vilka sidor eller sektioner som påverkas mest.
  2. Undvik förhastade åtgärder
    Under en Core Update sker ofta justeringar och tester från Googles sida. Avvakta tills uppdateringen är helt implementerad innan du gör större ändringar på webbplatsen.
  3. Analysera förändringar i sökresultaten
    Identifiera vilka typer av innehåll och webbplatser som presterar bättre eller sämre efter uppdateringen. Genom att förstå trender, intentioner och Google’s signaler kan du justera din strategi för att uppfylla nya krav.
  4. Analysera dina vinnare och förlorare
    Analysera vilka sidor eller segment på din webbplats som vinner och förlorar trafik. Jämför dessa mot konkurrenter för att förstå vad Google nu premierar.
  5. Prioritera långsiktig förbättring
    Core Updates är utformade för att belöna kvalitet och relevans. Istället för att försöka ”fixa” en snabb nedgång, arbeta med att förbättra helheten i form av allt ifrån användarupplevelsen, auktoritet, innehållets relevans och teknisk SEO.

Googles algoritm utvecklas ständigt. Att fokusera på högkvalitativt innehåll och en kvalitativ teknisk grund och arbete med er auktoritet hjälper dig inte bara att hantera uppdateringar bättre, utan även att förbli konkurrenskraftig i det långa loppet.