AI Overviews – Googles AI-sökfunktion
AI Overviews (AI-översikt) är Googles generativa AI-resultat högst upp i sökmotorn. AI Overviews innebär ett nytt sätt att söka på sökmotorn. Den bygger på generativ AI som ger användaren en snabb summering av ämnet som sökts på. AI Overviews var tidigare benämnt Google SGE (Search Generative Experience). 20 Maj 2025 lanserades AI Overviews i Sverige.
Hur ser en sökning efter information ut med Google AI Overviews?

En sökning på ”hur lång ska en innebandyklubba vara” skapar en AI Overview och den är som oftast i det infällda läget som ni ser där man ser inledningen på AI Overviews svaret. Markerat är den del i svaret som Google bäst anser besvarar frågan. AI Overviews genererar en informationsbox överst i sökresultatet som liknar de featured snippets vi haft i sökresultatet men mer omfattande. Det är alltså en informationstext som försöker besvara frågan direkt i sökresultatet för att underlätta för användaren. Den stora skillnaden från featured snippet till AI Overviews är att datan kan hämtas från flera olika webbplatser och sidor på webbplatser för att sedan genereras av generativ AI.

När man fäller ut AI Overviews genom att klicka på ”Visa fler” får vi den utförliga informationen med olika perspektiv på vad Google anser viktigt för frågan. I exemplet handlar det om olika målgrupper som barn/juniorer kontra seniorer. Det handlar om olika positioner som de beskriver som spelarroller och övrigt relevant information att ta med sig. Detta ser ju väldigt olika ut för olika typer av sökningar men detta är ett bra exempel på olika attribut som Google anser viktiga för svaret i AI Overviews. Till höger på desktop och under på mobil hittar vi källor där de oftast visar 3 primära källor och oftast finns möjlighet att klicka visa alla för att se fler.
Hur har utrullningen av AI Overviews gått till?
Google lanserade SGE som experiment på Google I/O 10 Maj 2023. Sedan dess har det varit många spekulationer på hur det kommer och påverka sök och hur användaren söker på Google. AI Overviews kommunicerades gå live i USA från och med Google I/O 14 Maj 2024.
15 Augusti 2024 gick de ut med att de lanserar AI-Overviews på ytterligare 6 marknader vilket är Storbritannien, Indien, Japan, Indonesien, Mexiko och Brasilien. Det tillsammans med stöd för lokala språk i varje land. Detta visar att trots mycket kritik fortsätter Google sin plan att rulla ut AI-Overviews till flera marknader.
28 Oktober 2024 kommunicerade Google att de rullar ut AI-Overviews till över 100 länder och över 1 miljard användare. Det gäller dock inte Sverige eller EU i detta skede. De språk som AI Overviews stödjer är Engelska, Hindi, Indonesiska, Japanska, Portugisiska och Spanska.
26 Mars 2025 kommunicerade Google att de rullar ut AI-Overviews i EU till flera stora länder och språk. 8:e April 2025 verkar AI Overviews ha rullar ut till ej inloggade användare i Europa enligt data från Accuranker.
7 Maj 2025 inleddes testerna i Sverige och 9 Maj 2025 såg vi de första testerna av AI Overviews i Sverige. De liknar väldigt mycket övriga marknaders senaste versioner. På Google I/O 20 Maj 2025 lanserades AI Overviews i Sverige tillsammans med nästan alla andra EU-länder.
Hur förändras användandet av Google med AI Overviews?
AI Overviews förändrar användandet av Google genom att svaret presenteras direkt i sökresultatet på många informationssökningar. I en studie vi gjorde av lite över 10 000 sökord visar det att över 98% av sökorden har informationssökning som intention. Det innebär att i informationsstadiet påverkar vi potentiella konsumenter mycket med vilken information som skrivs ut i en AI Overvies. Det är viktigt att förstå att det förändrar användarbeteendet från att alltid klicka in och läsa till att bara läsa och gå vidare i sin köpresa. Därför är det extra viktigt att säkerställa att man omnämns i AI-Overviews och att ens produkts attribut anses viktiga vid ett köp.
Vad kan man göra för att synas bättre i AI Overviews?
För att synas bättre i AI Overviews bör ni fokusera på spindling, rendering, semantisk SEO och omnämnande på andra webbplatser.
Vill ni ha en kostnadsfri audit av er synlighet i AI Overviews kontakta oss ->
Vilken påverkan har AI Overviews på klickfrekvensen?
Klickfrekvensen reduceras negativt med 34,5% enligt en studie på 300 000 keywords som Ahrefs har gjort. Övriga studier ger indikator på någonstans mellan 20%-40% färre klick. Google har kommunicerat att AI Overviews leder till högre klickfrekvenser men ingen har väll riktigt trott på det.
Är Google AI Overviews live i Sverige?
Ja, Google AI Overviews (AI-översikter) är live i Sverige sedan 20 Maj 2025 då det officiellt kommunicerades på Google I/O om en bredare utrullning. Google AI Overviews gick sedan 7 Maj 2025 att se i vissa tester i Sverige. Om du inte får testvarianten behöver du testa med VPN mot någon marknad där det är aktivt.
När lanserades Google AI Overviews?
Google AI Overviews tidigare benämnt SGE kommunicerades gå live i USA från och med Google I/O 14 Maj 2024. Det är i linje med de spekulationer vi hade. (Spekulationer om att Google kommer göra någon form av lansering av Google SGE under Google I/O 2024 som hålls tisdag 14 Maj 2024). 15 Augusti 2024 kommunicerades det att Storbritannien, Indien, Japan, Indonesien, Mexiko och Brasilien gick live med lokala språk. 28 Oktober 2024 gick de live till över 100 marknader men ännu inte Sverige eller EU på de 6 språk ovan nämnda. 26 Mars inleddes utrullningen i EU marknader som Tyskland, Spanien, Polen, Italien osv. I Sverige började AI Overviews testas 7 Maj 2025 och vi såg första exemplen 9 Maj 2025. På Google I/O 2025 kommunicerades en bredare utrullning där Sverige inkluderades tillsammans med många andra EU-länder, så vi är officiellt live från 20 Maj 2025.
Hur ser AI Overviews ut i labmiljöer för framtiden?
I Search Labs kan man se tester för framtida versioner av AI Overviews där vi noterat följande exempel på varianter för mer kommersiella sökningar men inget av dessa är ännu live.
Hur ser en sökning efter en produktkategori ut med Google AI Overviews?

En sökning efter ”shoes” genererar denna AI Overview-resultat i Labs-miljö i USA. Detta är inget som är live varken i Sverige eller USA ännu. Det är extremt intressant hur Google försöker arbeta med att fånga så många olika intentioner som möjligt här på denna breda produktkategorisökning. Ni kan i texten notera både typer, modeller och varumärken som lyfts fram. Vi har artiklar med olika intentioner men det som är allra mest intressant är hur de de använder produktdata från Google Shopping Graph för att visa trendande eller relaterade produkter olika djupare kategorier av skor direkt. Vi har samtidigt fått hela filtret med oss till vänster från Google Popular Products så i detta sökresultat fångar de verkligen enormt många intentioner. Om det är rätt intentioner är sedan frågan och här har Google ännu fått en del kritik för kvalitén.
Hur ser en sökning efter en produkt ut med Google AI Overviews?

En sökning efter ”Nike air max 270” genererar följande AI Overview-resultat i Labs-miljö i USA. Detta är inget som är live varken i Sverige eller USA ännu. Google styr intentionen väldigt mycket närmre köp, vilket såklart är rimligt på produktnivå. Vi noterar intentioner som information, prisjämförelse, för och nackdelar, recensioner/omdömen och butiker. Det är tydligt att tanken är att Google ska ge dig all information du behöver för att ta ett beslut om ett köp här.
Vilka andra typer av sökbeteenden finns i AI Overviews?
Några andra sökbeteenden som kan vara värda att nämna i nuläget av AI Overviews är:
- Jämförelsesökningar
- Lokalsökningar
- Personsökningar
- osv.