AI Overviews – Googles AI-sökfunktion

|

AI Overviews tidigare benämnt Google SGE (Search Generative Experience) är sökmotorn Googles AI-sökfunktion. Den innebär ett nytt sätt att söka på sökmotorn. Den bygger på generativ AI som ger användaren en snabb summering av ämnet som sökts på. Google lanserade SGE som experiment på Google I/O 10 Maj 2023. Sedan dess har det varit många spekulationer på hur det kommer och påverka sök och hur användaren söker på Google. AI Overviews kommunicerades gå live i USA från och med Google I/O 14 Maj 2024. 15 Augusti 2024 gick de ut med att de lanserar AI-Overviews på ytterligare 6 marknader vilket är Storbritannien, Indien, Japan, Indonesien, Mexiko och Brasilien. Det tillsammans med stöd för lokala språk i varje land. Detta visar att trots mycket kritik fortsätter Google sin plan att rulla ut AI-Overviews till flera marknader. 28 Oktober 2024 kommunicerade Google att de rullar ut AI-Overviews till över 100 länder och över 1 miljard användare. Det gäller dock inte Sverige eller EU i detta skede. De språk som AI Overviews stödjer är Engelska, Hindi, Indonesiska, Japanska, Portugisiska och Spanska.

Hur förändras användandet av Google med AI Overviews?

Att AI Overviews kommer förändra användandet av Google när den går live är en sak som är säker. Utifrån det perspektivet kommer vi nedan gå igenom ett antal exempel på förändringar som väntas nu ske när AI Overviews lanseras i sin nuvarande version.

Hur ser en sökning efter information ut med Google AI Overviews tidigare SGE?

En sökning efter ”What is protein” med AI Overviews påslaget från Search Labs genererar en informationsbox överst i sökresultatet som liknar de featured snippets vi haft i sökresultatet. Det är alltså en informationstext som försöker besvara frågan direkt i sökresultatet för att underlätta för användaren. Den stora skillnaden från featured snippet till AI Overviews är att datan kan hämtas från flera olika webbplatser och sidor på webbplatser för att sedan genereras av generativ AI. I detta exemplet får vi show more funktionen som gör att den är lite minimerad men det finns en version där hela resultatet syns och en annan version där ingen info syns men möjligheten att generera finns.

Hur ser en sökning efter en produktkategori ut med Google AI Overviews?

En sökning efter ”shoes” genererar denna AI Overview-resultat. Det är extremt intressant hur Google försöker arbeta med att fånga så många olika intentioner som möjligt här på denna breda produktkategorisökning. Ni kan i texten notera både typer, modeller och varumärken som lyfts fram. Vi har artiklar med olika intentioner men det som är allra mest intressant är hur de de använder produktdata från Google Shopping Graph för att visa trendande eller relaterade produkter olika djupare kategorier av skor direkt. Vi har samtidigt fått hela filtret med oss till vänster från Google Popular Products så i detta sökresultat fångar de verkligen enormt många intentioner. Om det är rätt intentioner är sedan frågan och här har Google ännu fått en del kritik för kvalitén.

Hur ser en sökning efter en produkt ut med Google AI Overviews?

En sökning efter ”Nike air max 270” genererar följande AI Overview-resultat där Google styr intentionen väldigt mycket närmre köp, vilket såklart är rimligt på produktnivå. Vi noterar intentioner som information, prisjämförelse, för och nackdelar, recensioner/omdömen och butiker. Det är tydligt att tanken är att Google ska ge dig all information du behöver för att ta ett beslut om ett köp här.

Vilka andra typer av sökbeteenden finns i AI Overviews?

Några andra sökbeteenden som kan vara värda att nämna i nuläget av AI Overviews är:

  • Jämförelsesökningar
  • Lokalsökningar
  • Personsökningar
  • osv.

Hur kan man testa Google AI Overviews?

Google AI Overviews är tillgängligt live på 6 språk i över 100 länder sedan 28 Oktober 2024. Google kommunicerar att det nu når över 1 miljard användare med dessa språk och i de regioner det är aktivt.

  • Engelska
  • Hindi
  • Indonesiska
  • Japanska
  • Portugiska
  • Spanska

Hur kan man testa Google AI Overviews i Sverige?

Google AI Overviews i Sverige går egentligen inte att testa men har du tillgång till en VPN i något av de över 100 aktiva länderna och skriver sökningar på de 6 språk ovan kan du testa det. Det går dock inte att testa på svenska.

När lanserades Google AI Overviews?

Google AI Overviews tidigare benämnt SGE kommunicerades gå live i USA från och med Google I/O 14 Maj 2024. Det är i linje med de spekulationer vi hade. (Spekulationer om att Google kommer göra någon form av lansering av Google SGE under Google I/O 2024 som hålls tisdag 14 Maj 2024). 15 Augusti 2024 kommunicerades det att Storbritannien, Indien, Japan, Indonesien, Mexiko och Brasilien gick live med lokala språk. 28 Oktober 2024 gick de live till över 100 marknader men ännu inte Sverige eller EU på de 6 språk ovan nämnda.