GEO eller AEO är det nya SEOn?

|

GEO (Generative Engine Optimization) eller AEO (Answer Engine Optimization) är två nya begrepp som dykt upp inom SEO-branschen för fokus på optimering av synlighet i LLMer som ChatGPT, Perplexity, Gemini, Google AI Overviews, Claude och liknande. Ska man vara helt ärlig är vi bra i SEO-branschen på att lägga till nya begrepp och skillnaden mellan GEO, AEO och SEO är mindre än många tror. Det handlar om modern SEO och Google har varit AI först i mer än 10 år och AI-verktygen växer men är fortsatt på en låg nivå.

GEO eller AEO

Hur skiljer sig AI-optimering som GEO/AEO från SEO?

Den största skillnaden mellan GEO/AEO och SEO är att AI-optimering för LLMer bygger på mönster i ordföljder som språkmodellerna samlat in. LLMer fungerar i grunden så att de beräknar vilket ord är troligast att förekomma tillsammans. Det medför att AI-optimering handlar mycket om semantiska strukturer av meningar och hur detta innehåll distribueras på både ens egna webbplats och andra webbplatser. Det är aspekter som viktas upp i AI-optimering men är också viktiga delar i modern SEO.

Andra delar som skiljer GEO/AEO från SEO är att flera av spindlarna för AI-verktygen inte gör rendering av innehåll som Google gör, vilket innebär att JavaScript-tunga webbplatser kan ha problem med synligheten i AI-verktyg som ChatGPT, Perplexity och Claude. En annan aspekt är att många medier och andra aktörer som inte vill att AI-modellerna ska tränas på deras resultat har blockerat dessa spindlar i robots.txt, vilket gör att urvalet av innehållet för AI-modellerna ibland är begränsat. LLMer kan kombinera innehåll från många olika källor från både olika sidor på samma webbplats och olika webbplatser men så fort de kopplar på en källa blir det komplext.

En intressant aspekt är att LLMs som ChatGPT har en väldig benägenhet att plocka upp jämförelse innehåll. Det liknar listor och andra jämförelser som historiskt varit väldigt kraftfulla på Google men idag har blivit deprioriterade. Enligt en studie av Profound på 177 miljoner källor som citeras är listor och jämförelser den vanligaste kända innehållskategorin med 32,5% citationer följt av av bloggar och åsikter på 9,91% och kommersiella eller butiker på 4,93%.

Vilka likheter finns mellan AI-optimering som GEO/AEO och SEO?

Likheterna är fler än olikheterna mellan AI-optimering som GEO/AEO och SEO. Det bygger i grunden på spindlar som besöker webbplatser och webbsidor som samlar in information. Denna information lagras lite olika i en LLM och ett sökmotorindex men i grunden har de samlat information från webben. När en användare därefter söker eller promptar i en sökmotor eller AI-verktyg besvaras användaren utifrån sin frågeställning. Initialt var flera av AI-verktygen utan källor men idag är i princip alla källbaserade, vilket gör att AI-verktygen och sökmotorerna båda bygger på LLMer i kombination med index. Det tydligaste exemplet är att alla AI-verktygen ChatGPT, Perplexity, Gemini och Claude inkluderat sökfunktionalitet, vilket i Googles värld benämns som grounding när det behövs.

För mig är därför AI-verktygen bara en ny typ av sökmotor. Sedan får man benämna det som vad man vill men för mig är det mycket tydligare att benämna allt som SEO och inte förvirra för mycket med många begrepp som GEO eller AEO.

Hur bör man tänka när man gör SEO för AI-verktyg?

Säkerställ att webbplatsen kan spindlas och informationen hämtas in av AI-verktygen. När man gör SEO för AI-verktyg bör man börja med att mäta synligheten inom specifika segment för olika sökningar eller promptar för att se vad som nämns utifrån segment. För e-handlare eller varumärken kan det handla om t.ex.:

  • Webbplatser
  • Varumärken
  • Produkter
  • Produktserier
  • Produktattribut
  • Användningsområden
  • Målgrupper
  • Material
  • Färger
  • Hållbarhet
  • Vikt
  • Storlek

Listan kan bli oändligt lång men detta är några exempel på vad man kan notera som respons i AI-svaren. Baserat på vilka attribut som nämns inom ert segment handlar det om att säkerställa att man skapar innehåll utifrån dessa attribut och kontexter. Det handlar om att skapa djupare innehåll än någonsin både på sin egen webbplats och säkerställa att det även distribueras externt. Det kommer innebära att webbplatser som är viktiga källor i AI-verktyg ökar i värde och webbplatser med mindre synlighet minskar.