Lägg till frakt- och returinformation i Google Search Console

| |

Google kommunicerade förra veckan om att de förenklar hanteringen av frakt- och returinformation i Google Search Console. Nu kommer du som e-handlare kunna ställa in frakt- och returinformation i Google Search Console.

Det blir lättare att göra ”rätt” och höja kvalitén på datan för besökarna till Google, även om man inte har ett Merchant Center-konto.

Du kan lägga till följande information i Google Search Console:

  • Leveranstid
  • Fraktkostnad
  • Returperiod
  • Returkostnad

Du kan inte lägga till produkt-specifik frakt- och returinformation i Google Search Console.

Varför är detta intressant för e-handlare?

Detta är ett steg i rätt riktning där det blir enklare att hantera de olika Google-produkterna och ett bättre samspel mellan det organiska och betalda söket. I och med lanseringen av Google Popular Products så blir samspelet mellan det betalda och organiska shopping-söket allt viktigare.

Vi som sitter med Google Search Console (GSC) mycket har börjat ana att Google Merchant Center (GMC) och GSC börjar närma sig varandra. Detta är ett steg i rätt riktning då du som e-handlare kan hantera din frakt- och returinformation i det gränssnittet som passar din verksamhet. För oss ger det även indikationer på att fler liknande funktioner kommer att lanseras i framtiden för att förenkla hanteringen av Google-produkterna för e-handlare.

För att implementera frakt- och returinformation i Google Search Console, följ Googles guide.

Vi rekommenderar generellt att ändå sätta upp ett Google Merchant Center-konto för att få en bättre överblick över dina produkter och dess prestation i såväl det organiska som betalda söket.